Logo UHasselt

menu

UHasselt


Nieuws

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

COVID-19 krijgt ondernemerszin van UHasselt-studenten niet klein    13 aug 2020

COVID-19 krijgt ondernemerszin van UHasselt-studenten niet klein
13 aug 2020

CONTACTPERSOON

Mevrouw Els HUYSMAN

32-11-268720

els.huysman@uhasselt.be


Ook in moeilijke economische tijden laten studenten zich van hun ondernemende kant zien. Dat blijkt uit de jaarcijfers van StudentStartUP UHasselt. “Tijdens het afgelopen academiejaar hebben we 88 studenten begeleid met het uitwerken hun een businessidee. Dat zijn er enkele meer dan het vorige academiejaar en ook de afgelopen weken blijven de vragen binnenkomen. COVID-19 hield onze studenten dus niet tegen om de stap te zetten om te ondernemen”, zegt Els huysman, coördinator van StudentStartUP. “Ook stellen we vast dat ondernemende vakken in het onderwijs een innovatieve en creatieve mindset en attitude stimuleren”, aldus prof. dr. Pieter Vandekerkhof.

De zin om te ondernemen zit al enkele jaren in de lift bij studenten van UHasselt. “De algemene starterscijfers in Vlaanderen zijn de voorbije maanden gedaald, maar de corona-crisis houdt onze studenten niet tegen om een idee uit te werken. Tijdens academiejaar 2019-2020 begeleidden we vanuit StudentStartUP 88 studenten bij het uitwerken van een businessidee. Dat zijn er enkele meer als vorig academiejaar en ook nu blijven de vragen binnenkomen. Bovendien zijn hierbij 45% starters tegenover 27% in 2018-2019”, zegt Els huysman van StudentStartUP. Gedurende de lockdown hebben een aantal student-ondernemers slecht geboerd vanwege de omstandigheden, maar er zijn er ook een heel aantal die net van deze periode gebruik gemaakt hebben om hun idee uit te werken en de effectieve opstart van hun eigen zaak grondig voor te bereiden. Nog anderen zagen dan weer opportuniteiten in de crisis om hun ondernemersactiviteiten uit te breiden. Hieruit leiden we af dat onze studenten toch nog meer risico durven nemen.

“Ook merken we dat studenten die met een startersidee langskomen maar het idee laten varen alsnog gebeten geraken door de ondernemersmicrobe. Ze starten misschien niet met hun eerste idee, maar ze zien steeds sneller mogelijkheden en komen doorgaans later opnieuw langs bij StudentStartUP voor advies. Dankzij onze fysieke en online events rond ondernemen  versterken de studenten hun ondernemende vaardigheden die hen goed van pas komen zowel als toekomstige ondernemer of als ondernemende werknemer van de toekomst”, aldus Els huysman.  

Ondernemen in het onderwijs

Naast de acties en activiteiten van StudentStartUP die buiten het curriculum vallen zet de UHasselt binnen het curriculum ook sterk in op het ontwikkelen van ondernemende competenties. “Zowel in ons onderwijs als in ons onderzoek zoals bij de bachelor- &  masterproeven spelen we hierop in”, zegt prof. dr. Pieter Vandekerkhof.

Zo richten bijvoorbeeld studenten Handelswetenschappen aan de UHasselt in hun tweede bachelorjaar tijdens het opleidingsonderdeel Ondernemen een eigen zaak op via de zogenaamde Small Business Projects (SBP) van Vlajo.

De studenten zaten niet stil en toonden hun weerbaarheid terwijl ze hun aanpak door de lockdown volledig moesten omgooien. De ideeën die ontsproten, getuigen van een enorme creativiteit en innovatie. Kijk maar naar start-up Shampop, een shampoo-tablet dat bij contact met water oplost in je hand, die de prijs van de beste Vlaamse SBP kreeg, alsook een Europese erkenning en daarbovenop de Gen Z Award van Jong Voka in de wacht sleepte.

Andere teams blonken dan weer uit door hun inzet en sterke marketing zoals Bird’Ow en Strappy voor hun doorzettingsvermogen. Beide teams ontvangen hiervoor een cheque van 150€ van StudentStartUP.

Bird’Ow

Maud Buyze, Lauren Esseldeurs, Lotte Grossen, Alicia Leenaers en Pieter-Jan Vandendriessche ontwikkelden met Bird’Ow, een voederhuisje voor vogeltjes. Dit voederhuisje is een 3 in 1 oplossing om de biodiversiteit te bevorderen. Het heeft een ingebouwd bloembakje voor vlinders en bijtjes waarvoor de potgrond en het zaad meegeleverd worden. Het vogelhuisje bleek een enorm succes, met meer dan 120 verkochte stuks. Ondanks het ontbreken van fysieke verkoopmomenten is dit een knap resultaat. Het team van Bird’Ow wil deze zaak verder uitbouwen onder begeleiding van StudentStartUP.

Foto: Bird'ow

Strappy

Michelle Gerin, Maxime Jongkind, Nele Lemmens, Luca Nulens en Lotte Swinnen ontwierpen Strappy. Strappy is een oplossing voor mensen die reizen. Het is een bagagebinder waarmee je een tas aan je reiskoffer kan bevestigen opdat je 1 hand vrij houdt. Met deze eenvoudige maar innovatie oplossing wonnen zij de prijs voor ‘meest innovatie product’ van VLAJO tijdens de verkoopdag in het shoppingcentrum van Genk. Trouwens een van de laatste fysieke verkoopmomenten voor de lockdown. Het vijfkoppige team is nog aan het overwegen of ze met Strappy effectief de stap naar ondernemerschap zullen zetten.

Foto: Strappy