Logo UHasselt

menu

UHasselt SEE


Universiteit Hasselt School of Expert Education

UHasselt SEE

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Omgaan met stress in tijden van corona    6 apr 2020

/images/vorming@uhasselt/relcom/Foto stress relax.jpg
6 apr 2020

Anne-Marie Frisque (foto) is docente in het Postgraduaat Relatie- en Communicatiewetenschappen aan de Universiteit Hasselt School of Expert Education. In onderstaand artikel geeft Anne-Marie praktische tips om stress te baas te blijven in deze tijden van corona*. 

1 “Le revers de la medaille” ieder nadeel heeft een voordeel?
Ieder nadeel heeft een voordeel, zo ook in deze coronatijd: je hoeft niet meer in de file te staan om je naar het werk te begeven en de gewoonlijke rondrit voor jouw hobby’s of die van de kinderen hoeft ook niet meer. Ook door het wegvallen van sociale verplichtingen komt tijd vrij, waar je kan van genieten. Gebruik deze tijd om eindelijk te doen wat je zo lang wou doen: een boek lezen, lang in bad zitten, een lange wandeling maken, het huis opruimen. Je kan alles op het gemak doen, vertragen. Je kan bijslapen en dat is goed want slaaptekort is nefast voor de gezondheid. Er is meer “quality time” om met het gezin door te brengen. Focus je daarom op wat wel goed gaat. Hoe meer je je op iets focust, hoe meer het de realiteit wordt. Als je het nieuws volgt, brengt het coronavirus veel verdriet en ellende met zich mee. En dat is helaas ook de realiteit, er zijn zieken en sterfgevallen maar probeer ook de mooie dingen vandaag te zien. Mensen die elkaar helpen, het lentezonnetje en de vogels die fluiten, mensen die genezen van het coronavirus, wetenschappers die meer en meer te weten komen over het coronavirus en die medicatie en vaccins aan het ontwikkelen zijn…

Praktische tip: Om je beter te voelen kan je een dagboek bijhouden met wat je vandaag leuk vond, wat je vandaag goed gedaan hebt, waar je dankbaar over bent, wat de mensen om u heen goed gedaan hebben, dan is je realiteit breder en mooier.

2 Focus op dingen waar je wel iets kan aan doen
Vaak krijgen we angst als wij ons zorgen maken om de toekomst. Maar de toekomst is niet te voorspellen. Wie had kunnen voorspellen dat we nu met een pandemie zouden zitten? Ons zorgen maken of we nu wel of niet ziek gaan worden, helpt ons niet. Wat wel helpt is handen wassen en social distancing. De spreuk van de AA is : “Geef mij de moed om te veranderen wat ik kan veranderen de de moed om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen en de wijsheid om onderscheid te maken tussen de twee.” Waar je geen invloed op hebt kan je beter aanvaarden en loslaten. Als je wel invloed op iets, hebt moet je gewoon handelen.

Praktische tip: Focus op de dingen waar je wel iets aan kan doen.

 


3 Help anderen, doe iets nuttig
Anderen helpen maakt gelukkig. Boodschappen doen voor ouderen, mondmaskers maken,... Blijf in virtueel contact met alleenstaanden. Het gevoel van nuttig te zijn, iets te betekenen voor anderen, geeft zin aan het bestaan, zoals psychiater en Holocaust surviver Viktor Frankl zo mooi beschrijft in zijn boek. Het waren vooral de mensen die een doel hadden om voor te leven die de concentratiekampen overleefden.

Praktische tip: Waar kan jij een (bescheiden) bijdrage leveren?

4 Blijven ademen 
Als we gestresseerd geraken gaat onze ademhaling versnellen, gaat ons hart sneller kloppen, gaan onze spieren spannen om ons klaar te maken om te vechten of te vluchten zoals wanneer we in de oertijd aangevallen werden door een sabeltandtijger. Deze stressreactie is een oeroude automatische reactie die vroeger levensreddend was, en nu weinig of geen zin meer heeft bij het coronavirus, maar we krijgen er wel stressklachten door. Deze stressklachten kunnen we tegengaan door eenvoudige ademhalingsoefeningen. Adem 3 tellen in, 6 tellen uit, dit kan wonderen doen. Probeer te ademen via je buik, door je hand op je buik te plaatsen en te voelen hoe je buik op en neer gaat. Er zijn nog vele andere relaxatie en meditatie oefeningen die kunnen helpen in deze onzekere tijden. Het is de moeite waard om er enkele aan te leren. Ademhalingsoefeningen zijn simpel en kunnen altijd en overal toegepast worden.

Praktische tip: Adem 3 tellen in, 6 tellen uit met de buik.

5. Zorg voor jezelf
Probeer in deze periode ook goed voor jezelf te zorgen. Beweeg iedere dag een half uur, liefst in de buitenlucht (wandelen, lopen, fietsen,…) maar natuurlijk rekening houdend met de geldende regels rond social distancing en verplaatsing. Er zijn tegenwoordig ook heel wat online dans en yoga cursussen. Blijf (digitaal) verbonden met vrienden en familieleden. Eet gezond (veel groenten en genoeg fruit) en drink voldoende (minstens 1,5 à 2 liter ) water .

 

Tekst en aanbevelingen door de auteur: Dr. Anne-Marie Frisque, docent Zelfmanagement in het postgraduaat Relatie - en Communicatiewetenschappen, arts en psychotherapeut bij Stresslabo en Auteur van “De kracht van stress” (Uitgeverij Witsand 2011)