Logo UHasselt

menu

Studie- en Studentenbegeleiding


Studiebegeleiding

Studie- en Studentenbegeleiding

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

GEBREKKIG TIMEMANAGEMENT

Gebrekkig timemanagement is een belangrijke oorzaak van concentratiemoeilijkheden. Bij een gebrek aan planning zal je in de eerste plaats moeilijker aan studeren toekomen. Hetzelfde geldt voor een te vrijblijvende planning of een te weinig concrete planning. Onvoldoende concentratie kan ook zijn oorzaak vinden in een gebrek aan pauzes en/of te weinig ontspanning.

Om je optimaal te kunnen concentreren, moet je een realistische en haalbare planning opstellen. Dit geldt niet enkel in de blok- en examenperiode, maar reeds bij het begin van het trimester of semester. Aan de hand van een planning deel je de leerstof op in kleinere, ‘hapklare’ brokken. Je stelt jezelf doelen en tussentijdse doelen voor ogen, die je vervolgens wil bereiken. Een planning kan je bovendien behoeden voor te veel of te weinig ontspanning.

Neem een kijkje bij het thema studieplanning voor meer informatie omtrent het maken van een planning en het nastreven van een goed timemanagement.

Hieronder alvast enkele tips omtrent planning, in functie van je concentratie:

Stel een concrete en haalbare studieplanning op

Zet jezelf doelstellingen die je op het einde van de week en op het einde van elke dag wil behalen en vertaal deze ook naar doelstellingen per studieblok of per uur (vb. ‘deze namiddag wil ik … bladzijden verwerkt hebben, dat betekent … bladzijden per uur’, of: ‘vandaag wil ik … uur studeren: …u in de namiddag, … u ‘s avonds). Als je een (haalbaar) doel hebt om naartoe te werken, zal dat je concentratie bevorderen.

Om je planning haalbaar te houden, kan je per handboek eens nagaan hoeveel bladzijden je per uur gemiddeld kan verwerken. Dit kan je dan als basis nemen voor je verdere planning.

Geef jezelf, op basis van je studieplanning, duidelijke opdrachten die te overzien zijn (vb. ‘dàt moet ik kennen tegen dàn’).

Zorg voor afwisseling

Doe geen hele dag hetzelfde (vb. hele dag oefeningen wiskunde), maar wissel af (vb. voormiddag theorie wiskunde, namiddag bijhorende oefeningen, ’s avonds voorbeeldexamenvragen).

Bepaal je prioriteiten

Stel elke dag of week bijvoorbeeld een to-do-lijstje op waarin je de prioritaire taken aanstipt. Als je het gevoel hebt met iets nuttigs bezig te zijn, kan je je doorgaans beter concentreren.

Zorg voor controle

Als je het moeilijk hebt om je aan je geplande studietijden te houden, zorg dat iemand van jouw afspraken met jezelf weet (ouders, broers of zussen, kotgenoten, vriend/in, … ). Je kan anderen vragen of ze je willen helpen om je aan je planning te houden (vb. vraag je moeder om je weer naar je studieplek te sturen als je pauze uitloopt, vraag een kotgenoot om je te wekken, …).

Gebruik je wekker

Gebruik eventueel een (kook)wekker (of je gsm) om je te helpen om je aan je studietijden te houden. Stel de wekker bijvoorbeeld in op één of anderhalf uur. Pas als de wekker afgaat, mag je pauzeren. Stel dan de wekker in op bijvoorbeeld een kwartier: als de wekker afgaat moét je terug aan het werk.

Beloon jezelf

Beloof én geef jezelf een beloning als je je aan een afspraak met jezelf gehouden hebt. Denk aan simpele dingen. Als je met jezelf afsprak dat je minstens een uur geconcentreerd door zou werken en het lukte, beloof jezelf dan een kwartier rust of een ijsje of een telefoontje met je vriend(in), …

Ken je concentratiespanne

Ga eens na wat jouw concentratiespanne is. 

Hoe lang je je kan concentreren is uiteraard ook afhankelijk van het vak, het moment van de dag, hoe moe je bent, … 

Werk slechts een bepaalde periode geconcentreerd door (vb. 1 uur). Pauzeer dan eventjes (vb. 10 minuten). Maak die pauze niet langer dan je met jezelf afsprak. Na twee keer een uur met korte pauze tussenin neem je iets langer rust, vb. 20 minuten. Na drie keer een uur neem je een grotere pauze (vb. middagpauze).

Pauzeer regelmatig

Regelmatig pauzeren is beter dan zonder pauze doorstuderen tot je écht niet meer kan. Als je écht niet meer kan, heb je immers een langere pauze nodig om te recupereren. Bovendien is de kans groot dat je op het moment dat je echt niet meer kan net bij een moeilijk hoofdstuk/moeilijke oefening beland bent. Dan is het natuurlijk eens zo moeilijk om nadien de draad weer op te pikken bij dat moeilijke hoofdstuk/die oefening. Beter is om te pauzeren als je net bij een leuk onderdeel van de leerstof bent aangekomen. Je zal dan des te meer zin hebben om er na je pauze weer in te vliegen.

Een bijkomend voordeel van pauzes die je vooraf inplant, is het feit dat je er naartoe kan werken (zeg bijvoorbeeld tegen jezelf: ‘komaan, nog heel even en dan mag ik pauzeren’), hierdoor stijgt je concentratie vlak voor je pauze weer even.

Studeer intensief én pauzeer intensief

Vermijd dat ontspanning en studeermomenten door elkaar heen lopen (vb. facebooken terwijl je studeert). Als je dat doet heb je immers niet de voordelen van de pauze (je ontspant niet écht) én niet de voordelen van studeren (je concentratie is ondermaats en je zal de leerstof niet goed onthouden).

Niet enkel het aantal uren dat je achter je boeken zit is belangrijk, ook hetgeen je daar doet en hoe geconcentreerd je bezig bent! Studeer liever één uur geconcentreerd dan twee uur te studeren terwijl je tegelijkertijd een conversatie op msn/facebook houdt.

Ontspan in je pauzes écht

Doe in je pauzes iets dat je leuk vindt (bijvoorbeeld zonnen, praatje maken, toertje lopen, touwtje springen, lekker muziekje, ...). Tijdens zo’n pauze verwerken je hersenen het geleerde op een onbewuste manier, waardoor je erna weer verder kunt met nieuwe leerstof. 

Een lunchpauze of avondmaaltijd met vrienden of familie is dus een ideale pauze!

Beweeg

Sportief bewegen in je pauze helpt erg goed tegen (beginnende) spanning en gebrekkige concentratie. Je hersenen hebben immers veel zuurstof nodig, en sport zorgt hiervoor.

Neem voldoende nachtrust

Weet hoeveel slaap je nodig hebt en gun jezelf die slaap. Als je niet uitgerust of moe achter je boeken zit, kost het concentreren je eens zoveel moeite.

Maak komaf met uitstelgedrag

Als je uitstelt, raken je planningen in de war waardoor je uiteindelijk te weinig tijd hebt om alles te studeren. Hierdoor kan je jouw geheugen te weinig rust gunnen en zal je concentratie dalen.