Logo UHasselt

menu

Studie- en Studentenbegeleiding


Studiebegeleiding

Studie- en Studentenbegeleiding

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

NIET GOED IN JE VEL?

Te weinig slaap, slechte eetgewoonten, te weinig beweging, ziekte, … kunnen allemaal bijdragen tot een verminderde concentratie. Goed voor jezelf zorgen is dus de boodschap!

Hieronder enkele tips om je fysieke gezondheid te verbeteren, waardoor je concentratie zal toenemen:

Neem voldoende nachtrust

Weet hoeveel slaap je nodig hebt en gun jezelf die slaap. Als je moe achter je boeken zit, is de concentratie vaak ver te zoeken.

Vermijd slaapmedicatie

Tracht het gebruik van slaappillen te vermijden, deze kunnen een negatieve invloed hebben op het concentratievermogen. Gebruik in geen geval slaapmedicatie zonder eerst een dokter te raadplegen.

Respecteer je bioritme

Verwerk moeilijke leerstof op de momenten dat je concentratie het hoogst is. 

Ben jij bijvoorbeeld geen avondmens en heb je het moeilijk met wiskunde? Begin dan ’s avonds ook niet aan de moeilijkste oefeningen van wiskunde. Doe die oefeningen liever op een moment dat je jezelf beter kan concentreren en neem ’s avonds leerstof die je iets luchtiger of makkelijker vindt.

Eet gezond

Een evenwichtige voeding is een basisvoorwaarde voor een goede concentratie. Je hersenen hebben immers voldoende energie nodig om optimaal te kunnen functioneren. 

Men raadt aan om drie lichte maaltijden per dag te nemen (sla het ontbijt niet over!). 

Eet niet te weinig, maar ook niet te veel, zowel diëten als een overladen maag remmen de concentratie. 

Mijd vette en suikerrijke tussendoortjes (deze laatste zorgen voor pieken en dalen in de bloedsuikerspiegel en verminderen zo het concentratievermogen), neem liever fruit, melk, yoghurt, volkorenbrood of muesli (deze producten leveren energie en brandstof voor je hersenen). 

Als je evenwichtig eet, is het slikken van vitaminetabletten overbodig. Als je denkt een tekort te hebben aan bepaalde vitamines, kunnen ze natuurlijk wel nuttig zijn.

Beperk je cafeïneconsumptie

Grote hoeveelheden cola, koffie en/of energiedrankjes zijn af te raden. Ze zorgen misschien voor een kortstondige concentratieboost, maar kunnen bij overmatig gebruik vervelende kwalen zoals slapeloosheid, zenuwachtigheid, bevingen, angst, hoofdpijn, maag- en darmklachten en een verstoorde hartslag tot gevolg hebben. Bovendien heeft cafeïne een verslavend effect.

Drink voldoende water

Als je te weinig drinkt, heeft dit een onmiddellijk effect op je cognitieve prestaties. Bovendien krijg je er hoofdpijn van.

Zuurstof

Zorg voor voldoende zuurstof in je studeeromgeving. Je hersenen hebben heel wat zuurstof nodig om optimaal te werken. Open dus regelmatig het raam, rook niet op de plaats waar je studeert, …

Beweeg

Sport brengt zuurstof in je hersenen, hetgeen broodnodig is voor de concentratie. Ga eens een toertje joggen of fietsen. Ook trappen lopen of touwtje springen werken prima als je in tijdsnood zit.

Breng je pauze dus niet door voor de pc of tv, maar ga wandelen, sporten, winkelen of zelfs poetsen.