Logo UHasselt

menu

Studie- en Studentenbegeleiding


Studiebegeleiding

Studie- en Studentenbegeleiding

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

ALGEMEEN

Kies je studieplek

  • Zoek uit waar je het best studeert. Studeren doe je best in een rustige omgeving, waar niet te veel afleiding is en anderen je niet kunnen storen. Je ideale studieplek kan je slaapkamer of kot zijn, maar het kan ook de bib, de kamer van broer/zus, de veranda, of een lege kamer bij je oma/tante/… thuis zijn.

Verzamel informatie

  • Zorg dat je al het nodige materiaal hebt voor de blokperiode begint. Heb je alle cursussen, nota’s, slides, oplossingen van oefeningen, …? Verzamel alle nodige leerstof en groepeer deze per vak voor je begint te blokken.
  • Informeer je onder andere naar de sluitingsperiodes van ondersteunende diensten (vb. bibliotheek, studentenbegeleiding), naar de verlofperiodes van docenten, … zodat je niet voor gesloten deuren komt te staan. Telefoonnummers en e-mailadressen van medestudenten kunnen uiteraard altijd van pas komen.

Zorg ook voor ontspanning!

  • Houd een welomlijnd dag/nachtritme aan waarin je voldoende tijd hebt om te slapen. Ook tijdens het studeren houd je best een bepaald ritme aan (vb. vast beginuur, vaste middagpauze, …), dat vergemakkelijkt het studeren aanzienlijk.
  • Ontspanning haal je best uit lichaamsbeweging. In sport kan je alle frustratie en spanning kwijt en krijg je bovendien de nodige zuurstof binnen om je achteraf goed te kunnen concentreren. Ook ontspannings- of ademhalingsoefeningen, yoga of meditatie kunnen prima vormen van ontspanning zijn.
  • De meeste studenten hebben na een uur studeren nood aan enkele minuten ontspanning. Ontspanning is geen tijdsverlies, maar bevordert de concentratie en het geheugen. Gun je hersenen even rust door bijvoorbeeld even iets te eten of te drinken te halen, een luchtje te scheppen, eens uit de bol te gaan op je favoriete nummer, …
  • Zorg tijdens je pauzemomenten voor voldoende positieve sociale contacten. Blijf niet alleen op je kamer zitten, maar zoek andere mensen op voor een korte babbel, een gezellige lunch, ...Probeer conflicten en emotionele spanningen tijdens de blok- en examenperiode zoveel mogelijk te vermijden of meteen op te lossen.
  • Slaap voldoende (afhankelijk van het aantal uur jij nodig hebt). Ontspan minstens een half uurtje voor je gaat slapen en drink ’s avonds geen cafeïnerijke dranken meer.

 Eet en drink gezond

  • Eet gevarieerd en snoep met mate. Als je toch graag snoept, neem dan gezonde en lichte tussendoortjes zoals fruit of nootjes. Te veel zoetigheid bezorgt je op korte termijn een piekmoment, maar vermindert de concentratie op langere termijn.
  • Neem elke dag 3 lichte maaltijden, mijd voedsel dat erg vettig is of zwaar op je maag ligt.
  • Gebruik geen pepmiddelen! Ook koffie, cola en andere energiedrankjes gebruik je best met mate. Cafeïne is verslavend (je hebt er steeds meer van nodig) en is bovendien niet goed voor de gezondheid.
  • Drink voldoende water (1.5 liter per dag).
  • Indien je voldoende gevarieerd en gezond eet, zijn voedingssupplementen (vb. vitaminedruppeltjes) overbodig.

 Pas je studiemethode aan

  • Stem je studiemethode af op de eisen van het examen en de eisen van de docent. Wat verwacht de prof van je op het examen? Welk soort examenvragen zullen er zijn? Los voorbeeldexamenvragen op als je die hebt.
  • Gebruik je studietijd intensief. Studeren is meer dan louter tijd achter je bureau doorbrengen.
  • Als het niet vlot, stap dan tijdig over naar wat anders of vraag om uitleg.
  • De klemtoon tijdens het studeren in de blokperiode ligt het best op het memoriseren van de verwerkte stof. Studeer eerst de grote lijnen, de rode draad. Daarna kan je aan dit algemeen kader de details ophangen. Probeer de leerstof uit een hoofdstuk in je eigen woorden te herhalen.
  • Controleer jezelf, vraag jezelf op (aan de hand van schema, inhoudstafel, voorbeeldexamenvragen, extra oefeningen).
  • Herhaal de leerstof regelmatig, dat bevordert je geheugen. Herhalen hoeft overigens helemaal niet veel tijd in beslag te nemen: gewoon eens door de inhoudstafel of je schema’s ‘wandelen’ kan al een vorm van herhalen zijn.