Logo UHasselt

menu

Onderzoek Arck


Arck & MAD

Onderzoek Arck

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

ALGEMENE INFORMATIE OVER ARCK EN MAD

Onderzoek en onderwijs aan UHasselt zijn nauw met elkaar verbonden.
Diverse domeinen van het onderzoek dat gevoerd wordt aan de UHasselt, komen aan bod in je opleiding. Tijdens je studies ontwikkel je ook zelf onderzoeksvaardigheden. Onze professoren brengen je in contact met echt onderzoek. Voor projectwerk en onderzoeksstages sluit je aan bij onderzoekers van één van onze onderzoeksgroepen.

In de faculteit Architectuur en kunst is het onderzoek in architectuur en interieurarchitectuur gebundeld in de onderzoeksgroep ArcK, waar doctoraatsstudenten samen met ervaren onderzoekers, ontwerpers en professoren fundamenteel en toegepast onderzoek uitvoeren naar de gebouwde omgeving, van interieur tot stad. In een multidisciplinair team wordt gewerkt rond belangrijke
maatschappelijke uitdagingen zoals herbestemming, maar ook universal design, retaildesign, zorg, participatie en duurzaamheid.

Hierbij staat steeds de (interieur) architect centraal en wordt het ontwerpen zelf ook als onderzoeksmethode ingezet. Onderzoek binnen ArcK wordt uitgevoerd voor, door en met studenten. Nagenoeg alle onderzoekers zijn actief betrokken in het onderwijs en kunnen zo hun expertise delen met de studenten. Ook krijgen studenten zelf de kans om mee te draaien in lopend onderzoek binnen
de faculteit. Dit kan op verschillende momenten en in verschillende gedaantes: van het uitvoeren van een specifieke onderzoeksopdracht in een theoretisch vak, tot de ontwerpstudio waarin alle studenten via hun eigen ontwerp een steentje bijdragen aan het onderzoeksmatig proberen te vatten van een complex ruimtelijk fenomeen.

De ultieme inbedding van onderzoek in onderwijs is natuurlijk het onderzoek dat echt samen met de studenten gebeurt. Dat zijn die momenten waarop studenten, individueel of in groep, hun eigen onderzoeksverhaal schrijven. Dit levert een unieke leerervaring op voor de student in zijn/haar rol als ontwerper-onderzoeker, maar het leidt soms ook tot resultaten die echt een impact hebben. Zo ontwierpen onze studenten bijvoorbeeld een nieuwe lichtschakelaar die voor iederéén (senioren, rolstoegebruikters, blinden, kinderen en volwassenen ...) gebruiksvriendelijker is.