Logo UHasselt

menu

Handelsingenieur in de beleidsinformatica


Handelsingenieur in de beleidsinformatica

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

BEDRIJVEN VAN DE 21E EEUW

De rol van informatie

Sinds enkele decennia houden bedrijven enorme hoeveelheden data bij over klanten, concurrenten, personeel, aankoop, verkoop en het productieproces. Deze data spelen een cruciale rol in het succes van ondernemingen. Bedrijven die deze data correct gebruiken, kunnen opportuniteiten in de markt ontdekken en producten of diensten aanbieden die de concurrentie buitenspel zetten. Een onlinedienst als Spotify, bijvoorbeeld, is perfect in staat je muziekvoorkeur te achterhalen en kan gepersonaliseerde muzieksuggesties maken. Hierdoor krijg je een gepersonaliseerd radiostation waar de klassieke radiozenders niet tegenop kunnen, omdat zij geen informatie hebben over jouw muziekvoorkeur. Andere voorbeelden van ondernemingen die hun beschikbare data ten volle benutten om concurrentievoordeel te bekomen, zijn onder meer Amazon, Google, Dell, maar ook KBC of Coca-Cola. Kortom, geen enkele industrie zal ontsnappen aan de invloed van informatie op het bedrijfsleven!