Logo UHasselt

menu

IMOB


Actueel

België nog niet klaar voor hoog autonome auto

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

België nog niet klaar voor hoog autonome auto    19 jan 2017

België nog niet klaar voor hoog autonome auto
19 jan 2017

EXTERNE CONTACTPERSOON

Patrick De Bleser (5T)

+32 (0) 476 39 54 65

pdb@5Tcom.eu

In september 2016 werd er voor het eerst een platoontest in België uitgevoerd. Verzekeringsmakelaar en risico-adviseur Aon wilde met de test de introductie van de zelfrijdende auto een stap dichterbij brengen, maar er moeten nog tal van hindernissen genomen worden vooraleer semi-zelfrijdende wagens algemeen goed worden. “Er is nood aan een bijkomende praktijkopleiding en een uniforme bediening van de systemen.” Dat blijkt uit de onderzoeksresultaten.

Vooruitstrevende voertuigtechnologie biedt fascinerende perspectieven om het verkeer veiliger te maken. Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts : “Als je weet dat menselijke fouten in 90% van de ongevallen een rol spelen, dan besef je dat slimme autotechnologie het aantal auto-ongevallen kan doen dalen. Computers zijn betere chauffeurs dan mensen. Ze drinken niet, maken minder fouten, houden zich aan de regels, zijn niet afgeleid én hebben een veel grotere reactiesnelheid.”

De wagens die in het peloton reden, waren uitgerust met Adaptive Cruise Control (ACC) en Lane Keeping Systems (LKS). Vrijwel alle bestuurders verklaarden een verkeersveilig en comfortabel gevoel te hebben, naarmate ze de systemen onder de knie kregen. “Bekendheid van de bestuurder met het systeem is echter van belang voor een vlotte bediening. Een aanvullende rijopleiding is dus essentieel”, staat in het rapport te lezen. “Welke belijning detecteert het Lane Keeping System? Hoe waarschuwt het systeem de bestuurder: met geluid of door trilling? Bestuurders moeten weten hoe de systemen werken, hoe ze de systemen moeten bedienen en in welke situaties ze de systemen kunnen gebruiken.”

Verzekeringsmakelaar en risico-adviseur AON ziet in dit luik ook een taak weggelegd voor autoconstructeurs, importeurs en dealers. “Zij kunnen kopers bij aanschaf van een nieuwe wagen bijvoorbeeld informatie en een degelijke training van de diverse rijtaakondersteunende systemen aanbieden.”

Uniformiteit van de systemen
Het Instituut voor Mobiliteit (IMOB, UHasselt) verzamelde per auto data over snelheid, acceleratie en remgedrag en bekeek hoe de rijhulpsystemen met de omgeving interageren. Prof. dr. Tom Brijs (IMOB, UHasselt): “Uitstekend, want nergens deden zich gevaarlijke situaties voor. Toch stelden we duidelijk merkbare verschillen vast in de snelheid waarmee de voertuigen op veranderingen reageerden. Denk bijvoorbeeld aan de snelheid waarmee het peloton zich herstelde, nadat een ander voertuig in- of uitvoegde. Het varieert per merk of type voertuig.” Aon raadt autoconstructeurs aan om de systemen meer op elkaar af te stemmen, zodat de bediening ervan uniformer wordt.

Over de platoontest
Dertig semi-zelfrijdende wagens van verschillende merken reden in colonnes van vijf van Diegem naar Bornem en reden in verschillende verkeerssituaties: op de Brusselse ring, op de autosnelweg A12 en op de gewestweg N16. Autoconstructeurs Audi, BMW, Mazda, Mercedes, Toyota, Volkswagen, Volvo en Tesla stelden hun wagens ter beschikking. De platoontest was een initiatief van verzekeringsmakelaar en risico-adviseur AON en werd georganiseerd in samenwerking met het Instituut voor Mobiliteit (IMOB, UHasselt), Carglass®, Prodive Training en Royal Haskoning DHV.

Het rapport

Download het volledig rapport:
- in het Nederlands
- in het Frans