Logo UHasselt

menu

IMOB


Actueel

IMOB

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

“Start-oranje zorgt voor vlotter verkeer op kruispunten”    14 feb 2017

“Start-oranje zorgt voor vlotter verkeer op kruispunten”
14 feb 2017

Met ‘start-oranje’ – waarbij verkeerslichten tussen het rode en groene licht kort even op oranje springen – zou het verkeer op kruispunten in België vlotter kunnen doorstromen. Dat blijkt uit onderzoek dat mobiliteitswetenschapper Brent Spelmans (Arcadis) voerde voor zijn masterthesis aan de UHasselt. Hij nodigde 47 mensen uit om het systeem te testen in een rijsimulator – de eerste keer dat start-oranje in België getest werd. “Vooraleer het systeem ingevoerd kan worden, is er wel nog verder onderzoek nodig”, zegt Brent Spelmans.

Bij start-oranje springen stoplichten na rood eerst op oranje, voordat het groen wordt. “Het oranje licht brandt dan in combinatie met het rode licht en waarschuwt bestuurders dat het groene licht eraan komt”, legt Brent Spelmans uit. Hij studeerde vorig jaar af als master in de Mobiliteitswetenschapper en werkt nu als projectingenieur Infrastructuur en Mobiliteit voor Arcadis. “Bestuurders kunnen hun auto alvast in de eerste versnelling zetten en dus sneller vertrekken.” Het systeem bestaat al in vele landen in West-Europa, waaronder het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zweden.

Sneller vertrekken
In een experiment met een rijsimulator gingen 47 testpersonen de weg op. Daarbij werden ze geconfronteerd met kruispunten waar gedurende twee seconden oranje verscheen vóór het groene lichtsignaal. Gemiddeld namen de onderzoekers een tijdswinst van 1.1 seconde waar. Dat stemt overeen met eerdere onderzoeken waaruit al was gebleken dat start-oranje van twee seconden de capaciteit van kruispunten met 6% kan vergroten.

“Het huidige systeem – rood-groen – zorgt voor tijdverlies. Bestuurders hebben tijd nodig om te reageren op groen licht”, aldus Brent Spelmans. “Met het start-oranje gaat deze reactietijd al in vóór het groen wordt. Onze resultaten bevestigen dat dit voor een betere doorstroming zorgt. Bovendien gaven de deelnemers aan dat ze start-oranje als positief ervoeren.”

Verkeersveiligheid blijft belangrijkste vraagstuk
Een aantal aspecten moeten nog verder onderzocht worden. Brent Spelmans: “Door het ontbreken van een wettelijk kader konden we geen experiment uitvoeren op de openbare weg. Dat zou natuurlijk een nog getrouwer beeld geven van de reacties van bestuurders en de impact voor het verkeer.”

Volgens prof. dr. Tom Brijs (Instituut voor Mobiliteit) is verkeersveiligheid nog het belangrijkste vraagstuk. “Een belangrijk argument tégen start-oranje is de vrees dat vroegtijdig vertrekkende bestuurders in aanvaring komen met andere weggebruikers die nog op het laatste moment het kruispunt oversteken in de andere richting.” Hoewel de UHasselt-onderzoekers in hun experimenten geen enkel conflict vaststelden, hadden de bestuurders in de start-oranjefase gemiddeld al een halve meter afgelegd vóór het groen was. “Verder praktijkonderzoek zal uitsluitsel moeten bieden over de risico’s.”

Geen extra asfalt
“Dit onderzoek onderschrijft wat in de sector al langer bekend is. Vlotter verkeer kunnen we ook op andere manieren bereiken dan asfalt bij te gieten voor een bredere weg”, zegt dr. Mark Keppens (senior mobiliteitsexpert bij Arcadis) die het onderzoek ondersteunde. “Deskundigen spreken over intelligente transportsystemen: door het beter afstemmen van verkeersinstrumenten, zoals verkeerslichten, kan er heel wat winst worden gemaakt.”

Afstudeerproject

De masterproef van Brent Spelmans werd ondersteund door prof. dr. Tom Brijs en dr. ir. Ali Pirdavani van IMOB/UHasselt en door experten van Arcadis (een ontwerp- en consultancyorganisatie op het gebied van de natuurlijke en gebouwde omgeving). Het onderzoek werd na peer review geaccepteerd door de Transport Research Board Annual Meeting in Washington, waar Ali Pirdavani de resultaten in januari 2017 presenteerde. 

Lees hier het volledige persbericht.

Contact

Robbe Libbrecht
Persmedewerker bij Arcadis
+32 497 23 30 38

Prof. dr. Tom Brijs
Professor Verkeersveiligheid (IMOB, UHasselt)
+32 473 99 99 95