Logo UHasselt

menu

IMOB


Actueel

IMOB

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Wat betekent de zelfrijdende auto voor onze wegen?    9 mrt 2017

Wat betekent de zelfrijdende auto voor onze wegen?
9 mrt 2017

Rijden we in 2020 autonoom? Wat betekent dat voor onze samenleving en meer bepaald voor ons wegennet? Verkeer in Beeld nam de kwestie onder de loep en interviewde o.a. prof. dr. Tom Brijs (IMOB, UHasselt). “Er is veel kennis rond autonoom rijden veel kennis over voertuigtechnologie, maar nog heel weinig over de gevolgen daarvan voor het wegontwerp en de weginrichting. En toch is dat laatste ook nu al van belang voor het huidige niveau 2 van smart mobility, met lane keeping en adaptive cruise control.”

In september 2016 werd er voor het eerst een platoontest in België uitgevoerd. De introductie van zelfrijdende auto kwam met de platoontest alweer een stap dichterbij. Rijden we in 2020 autonoom? De snelheid waarmee autonome voertuigen hun intrede doen, wordt wellicht overschat. Maar de impact van smart mobility op tal van facetten uit onze samenleving wordt onderschat.

Nieuwe vormen van automobiliteit hebben onder meer grote gevolgen voor wegbeheerders. “Wegbeheerders moeten met steeds meer verschillende soorten voertuigen rekening houden”, aldus John Boender, projectmanager Verkeer en Vervoer bij CROW, in ‘Verkeer in Beeld’. Op een schaal van 1 tot 5 is volledig zelfrijdend niveau 5, daaronder zitten de niveaus 1 tot en met 4 met een oplopend niveau van automatisering. Elk niveau van automatisering betekent een andere verhouding tussen mens. Bovendien vormen de combinaties op de weg ook een uitdaging.

Het klinkt prof. dr. Tom Brijs, docent Verkeersveiligheid aan de UHasselt en themaleider onderzoek en Innovatie bij de Vereniging Infra Ontwerp (VIO), bekend in de oren. “Er is veel kennis rond autonoom rijden veel kennis over voertuigtechnologie, maar nog heel weinig over de gevolgen daarvan voor het wegontwerp en de weginrichting. Dat laatste is toch nu al van belang voor het huidige niveau 2 van smart mobility, met lane keeping en adaptive cruise control. De camera’s en radarinstallaties in de voertuigen hebben goed leesbare borden en wegmarkeringen nodig om te kunnen functioneren. Dat betekent schone borden die recht staan en goed zichtbare en reflecterende belijning. In Nederland is dat allemaal wel in orde, mede dankzij de toepassing van Zoab, maar elders in Europa en soms ook hier in België is dat van bedenkelijke kwaliteit”, legt hij uit aan journalist Maurits van den Toorn van Verkeer in Beeld.

Autonoom rijden heeft ingrijpende impact op wegontwerp
Automatisch rijden op niveau 4 en 5 is ingrijpender, daarbij komt het ontwerp van de weg aan de orde. In november 2016 heeft VIO een themadag over dit onderwerp gehouden met een ontwerp-hackathon waarbij verkeersdeskundigen en ontwerpers een concreet ontwerp moest uitwerken. Prof. dr. Tom Brijs (IMOB, UHasselt): “Daarbij kwamen interessante oplossingen uit de bus, zoals de mogelijkheid om links uit te voegen. Voor automatische voertuigen is dat geen probleem."

"Een heel andere kwestie waar we op stuitten, was de overgang naar het onderliggend wegennet, waar de bestuurder weer zelf het stuur moet overnemen. Maar wat als die op de snelweg in slaap is gevallen? Voor zo’n situatie moet je denken aan bufferzones bij afritten waar de auto zichzelf kan parkeren, totdat de bestuurder wakker is geworden. We zeggen niet dat dit dé oplossing is, maar zo’n probleem kom je pas tegen als je daadwerkelijk aan de gang gaat." Prof. dr. Tom Brijs benadrukt dat meer over wegontwerp nagedacht moet worden, omdat er nog veel onbekend is. Het onderwerp komt daarom op de komende VIO-dag op 20 april opnieuw aan de orde, inclusief mini-hackathon.

Taskforce Dutch Roads
Om wegbeheerders op de veranderende mobiliteit te helpen anticiperen, ontwikkelden Rijkswaterstaat, CROW en Connekt het platform Dutch Roads. “Op dat platform brengen we resultaten van verschillende proeven met (semi-)autonome voertuigen bij elkaar en verspreiden we die kennis”, verduidelijkt Nick Juffermans (Connekt).

Artikel Verkeer in Beeld

Lees het volledige artikel op Verkeer in Beeld online. - Foto: © Verkeer in Beeld