Logo UHasselt

menu

IMOB


Actueel

IMOB

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

“We zijn met meer en dus zullen er ook meer files zijn”    1 feb 2017

“We zijn met meer en dus zullen er ook meer files zijn”
1 feb 2017

CONTACTPERSOON

Prof. dr. Geert WETS

32-11-269158

geert.wets@uhasselt.be


Zal het fileprobleem in de nabije toekomst opgelost zijn? Hoe kunnen we mensen motiveren om de wagen te laten staan en voor het openbaar vervoer te kiezen? Moeten we investeren in weginfrastructuur, openbaar vervoer of beide? In De STAND van het LAND gaat Het Belang van Limburg samen met Geert Wets (directeur IMOB) naar oplossingen voor de mobiliteitsproblemen waar ons land al langer mee kampt.

“Neen, op korte termijn zullen de files niet korter worden. Integendeel. We zijn met 11 miljoen Belgen en volgens prognoses van het Planbureau gaan we naar 13 miljoen inwoners. Meer mensen betekent meer mobiliteit en dus ook meer auto’s”, aldus Geert Wets in het Belang van Limburg. “We worden rijker, en dat betekent dat er ook meer vrachtwagens zullen zijn. Als er economische groei is, consumeren we meer en moeten al die goederen vervoerd worden. De files zullen de komende jaren dus niet korter maar nog langer worden.”

Investeren in voorstadsnetten die aansluiten op grote randparkings
Op langere termijn kan het volgens Geert Wets wel, mits investeringen in infrastructuur én openbaar vervoer. “Je kan niet in één zaak investeren.” Hij doelt dan vooral op investeringen in het openbaar vervoer in en rond grote steden. “Steden zijn er voor de eigen inwoners en voor haar bezoekers die er komen werken, shoppen of ontspannen. Steden kunnen niet zonder die bezoekers. We evolueren ook naar autoluwe en zelfs emissievrije steden. Het houdt in dat indien we onze steden leefbaar willen houden, ze een goed openbaar vervoer moeten hebben voor de eigen inwoners en voor de bezoekers.”

Geert Wets (IMOB) dringt aan op een omslag van auto naar openbaar vervoer. In De STAND van het LAND bespreekt hij hoe rekeningrijden daarbij kan helpen en gaat hij dieper in op de “vrijetijdseconomie” waarmee we rekening moeten houden.

Meer info

Lees het volledige artikel vandaag in Het Belang van Limburg of op HBVL online.

Foto: Luc Daelemans // HBVL