Logo UHasselt

menu

IMOB


Actueel

IMOB

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Opgenomen in het contract: Ga met de tram naar het werk    2 mei 2018

Opgenomen in het contract: Ga met de tram naar het werk
2 mei 2018

CONTACTPERSOON

Prof.dr.ir Tom BELLEMANS

32-11-269127

tom.bellemans@uhasselt.be


Files en parkeerstress. Geen pretje om zo aan de werkdag te beginnen. Een bouwbedrijf roept haar werknemers contractueel op om het openbaar vervoer te gebruiken. Zo wil het ook de overlast voor buurtbewoners verminderen. Een logische evolutie, zeggen experts. “Het is echter geen oplossing voor het fileprobleem”, zegt prof. dr. Tom Bellemans van het Instituut voor Mobiliteit (IMOB/UHasselt).

“Gelieve uw wagen in de stadsrand te parkeren en met het openbaar vervoer naar de bouwwerf in de binnenstad komen.” Dat staat in de contracten die bouwbedrijf Denys uit Wendelgem afsloot met onderaannemers en eigen personeel voor de restauratie van de historische handelsbeurs in Antwerpen. Die ligt pal in het centrum, tussen winkelstraten Meir en Lange Nieuwstraat. De locatie is moeilijk bereikbaar en het is er een hel om te parkeren.

Voordelen

“We hebben in totaal een honderdtal arbeiders op deze werf”, zegt projectleider Yannick Stevens. “Zij zorgen voor extra verkeer in de buurt. Soms parkeren ze ook waar het niet toegelaten is of waar het de bewoners hindert. Daarom raden we hen via de contracten aan om de park&ride-parkings te gebruiken. De tram stopt toch vlak voor het bouwterrein.”

“De werknemers zijn niet verplicht om de tram te gebruiken. Ik kan hen moeilijk allemaal persoonlijk op de tram zetten”, zegt Stevens. “Degenen die beslissen om toch met de wagen tot de binnenstad te komen, doen dat op eigen verantwoordelijkheid, maar dat doet bijna niemand. De eerste week na de aankondiging was er wat gemor onder de arbeiders. Nu zien de meesten er de voordelen van in.”

Het idee is uniek in Vlaanderen. Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) en werkgeversorganisatie Voka hebben geen weet van gelijkaardige initiatieven. “Hier zijn duidelijk specifieke afspraken gemaakt tussen wekgever en werknemer”, zegt VBO-woordvoerder Bart Croes. In dit geval: Denys betaalt de kosten voor de tramritten van haar werknemers.

Professor arbeidsrecht Marc De Vos (UGent) ziet een ongewone, maar logische revolutie. “Werkgevers en werknemers maken afspraken. Mobiliteit is daar een onderdeel van.”

Minder files?

Een oplossing voor het fileprobleem is het dan weer niet. “De werknemers vermijden wel files”, zegt hoogleraar mobiliteitswetenschappen Tom Bellemans (UHasselt). “Maar dat er in de filestroom een 50-tal wagen minder staan, maakt geen significant verschil.” Al opent het deuren naar de toekomst toe. Bouwbedrijf Denys wil het ook op andere werven gebruiken. “Dat hangt wel af van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer”, aldus Stevens.

Artikel uit: Het Nieuwsblad van woensdag 25 april 2018 (pagina 11)