Logo UHasselt

menu

LIMBURGS GEBOORTECOHORT


We volgen je Stap na Stap!

LIMBURGS GEBOORTECOHORT

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

STAP 2 - VIER JAAR

Vier jaar na het begin van Stap 1 zijn we gestart met met Stap 2 van onze studie. Hierin onderzoeken we de bevindingen uit Stap 1 een voorspellende waarde hebben voor vroegtijdige veranderingen in de bloedvaten van uw 4-jarige spruit. Een onderzoeksmedewerker zal u contacteren met de vraag of u wenst deel te nemen aan Stap 2. Om de onderzoeken uit te voeren op het tempo van uw kind vragen we u om (maximum) 1,5 uur te voorzien. Afspraken kunnen ingepland worden op woensdagnamiddag of andere weekdagen vanaf 16.00u., afspraken op zaterdag zijn eveneens mogelijk. U blijft gedurende deze periode steeds in dezelfde ruimte als uw kind. Als dank voor uw medewerking ontvangt u voor het hele gezin tickets voor de buitenspeeltuin en het wandelpark Connecterra in Maasmechelen. 

Stap 2 van ons onderzoek gaat door in ons onderzoekslokaal op Campus Diepenbeek van Universiteit Hasselt.

 


ONDERZOEKEN


We gaan van start met het meten van jullie lengte, gewicht en buikomtrek.

 


Gedurende het volledige onderzoek wordt het hartrimte van uw kind geregistreerd.


Ook meten we de bloeddruk die we zowel bij uzelf als uw kind meten.


We bepalen bij uw kind ook de sterkte van het spaakbeen, een bot in de onderarm, door middel van een echografie.


We gaan ook na hoe het gesteld is met de gezondheid van de bloedvaten van zowel u, als uw kind. Hiervoor focussen we ons op enerzijds de grote bloedvaten in het lichaam, en anderzijds op de kleinste bloedvaten van het lichaam.

  • Een van de grootste bloedvaten van het lichaam kunnen we terugvinden in hals: de halsslagader. Doormiddel van echografie visualiseren we deze ader. Hierdoor gaan we na hoe flexibel hij is, en of er al eventuele sporen van aderverkalking zijn.

  • De allerkleinste bloedvaten vinden we terug in het oog (achteraan op het netvlies). We gebruiken een fototoestel, met speciale lens, waardoor we tot in het oog kunnen kijken. Zo brengen we deze bloedvaten in beeld, en kunnen we zien hoe gezond de bloedvaten zijn.

 

 


 Ook testen we het reactievermogen van uw kind door verschillende computerspelletjes te spelen. Deze spelletjes gaan na hoe snel uw kind kan reageren op verschillende prikkels, hoe goed uw kind verschillende patronen kan herkennen, en hoe lang hij/zij zich kan concentreren.


Ten slotte zullen we ook een aantal speekselstaaltjes verzamelen, en vragen we of we een urinestaal mogen verzamelen. Deze stalen kunnen wij dan gebruiken om de genetische aspecten van de studie na te gaan.