Logo UHasselt

menu

Mobiliteitswetenschappen


Actueel

Onderwijs

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Alumni in de kijker: Michiel Binnard    9 mei 2017

Alumni in de kijker: Michiel Binnard
9 mei 2017

Michiel Binnard studeerde in 2015 af als master in de Mobiliteitswetenschappen. Amper anderhalf jaar later heeft hij het mobiliteitsbeleid omtrent woon-werkverkeer bij Colruyt Group helpen uittekenen. “Het is een voorrecht te mogen werken bij een bedrijf dat duurzaamheid in het DNA draagt”, aldus Michiel Binnard. Wij vuurden enkele vragen op hem af: over zowel zijn carrière als student als zijn huidige professionele carrière.

Op werkdagen waarop 450 kilometer file op de Vlaamse wegen geen uitzondering is, lijken alternatieven voor woon-werkverkeer steeds meer aangewezen. Colruyt Group erkent de noodzaak en stimuleert haar medewerkers daarom om duurzaam naar het werk te komen. “Sommige manieren bestaan al lang, andere zijn gloednieuw. Belangrijk is wel dat we met elk van onze maatregelen een triple win nastreven: een win voor bedrijf, medewerker en maatschappij”, aldus alumnus Michiel Binnard. Het bedrijf investeerde onder meer in bedrijfsfietsen, openbaar vervoer, plooifietsen, carpooling en … een kantoorbus.

“De kantoorbus ziet er als een gewone bus uit, maar is uitgerust als een normale werkplek. Er is draadloos internet, een koffiemachine, een vestiaire, een printer en een toilet. Elke werkdag, stipt om 7:30 uur, bracht de kantoorbus 28 bedienden en kaderleden van Gentbrugge naar de hoofdzetel in Halle. Om 16:15 uur reed de bus terug naar Gentbrugge. De tijd in de bus kunnen de werknemers aanrekenen als officiële werktijd.” De kantoorbus startte in september 2016 als proefproject en werd razend enthousiast onthaald. “De bus had een gemiddelde bezettingsgraad van meer dan 80 procent. 96 procent van de deelnemers wil de bus ook na de test blijven gebruiken. Bovendien bespaarden onze werknemers 32,2 ton CO2 door samen naar het werk te reizen.” Colruyt Group heeft daarop besloten om het proefproject met twee jaar te verlengen.

Meteen verantwoordelijkheid

In zijn job spant Michiel zich in om het beleid toe te passen en te verbeteren. “Ik bedenk zelf wat er beter kan, of krijg vragen en ideeën van medewerkers, vakbonden of directie. Toen de nieuwe Cru-vestiging, de luxe versmarkt van Colruyt Group, in hartje Gent opende, kreeg ik de vraag om een aantal ideale woon-werkroutes uit te stippelen. Voor Cru was een winkel in het stadscentrum, waar je niet voor de deur kan parkeren, namelijk totaal nieuw. Met elke vraag of met elk idee ga ik aan de slag in nauw overleg met verschillende interne diensten zoals HR, IT en administratie. Bij Colruyt Group experimenteren we graag en wordt een keuze snel in het voordeel van duurzaamheid genomen. In een groot bedrijf heb je het voordeel dat een kleine maatregel al een grote impact kan hebben, zowel op persoonlijk als maatschappelijk vlak. Duurzaamheid en economische winst moeten wel te combineren zijn.”

Grote beslissingen neemt Michiel Binnard niet alleen, maar hij adviseert de directie wel in hun beslissingen. Een grote verantwoordelijkheid die hij meteen toevertrouwd kreeg. “Ik kwam net van de schoolbanken en kreeg de eerste weken al meteen de taak om écht keuzes te maken: knopen doorhakken over hoe het beleid geïnterpreteerd moet worden, advies geven aan heel ervaren mensen, enz. Er werd vertrouwd op mijn expertise, wat natuurlijk een heel fijn gevoel is!”

À propos schoolbanken … terugblik op de opleiding

De troef van de opleiding begint volgens alumnus Michiel Binnard bij het onderwerp van de opleiding. Michiel legt uit: “Verkeer en mobiliteit zijn zo’n dagelijkse thema’s dat het onmogelijk is ze niet toe te passen op zaken die je in het straatbeeld of in de media ziet. Dat bewijst meteen de relevantie van het vakgebied. De opleiding speelt daar ook nauwgezet op in: in tussentijdse opdrachten en presentaties wordt de theorie in de praktijk toegepast. Dat zorgt wel voor extra werk, maar dat is het zeker waard.”

De colleges van Joram Langbroek staan nog vers in het geheugen gegrift. “Het was zware leerstof, maar werd met rollenspellen en ‘absurde’ presentaties heel bevattelijk uitgelegd. De prijs voor begeestering gaat wel duidelijk naar Willy Miermans, die in mijn studententijd Verkeerskunde I en Verkeerskunde II doceerde. Ik durf ervoor te wedden dat elke bachelorstudent toen wel eens een ‘aha’-moment had. Als een ware mobiliteitspredikant heeft hij onze visie over mobiliteit mee gevormd.”

Als Leuvenaar aan UHasselt studeren

“Als Leuvenaar was Diepenbeek niet de meest voor de hand liggende keuze. Ik moet wel zeggen dat ik er geen moment spijt van heb gehad: de gezelligheid van de UHasselt vind je niet bij grote universiteiten.” De kleinschaligheid van UHasselt werd onlangs beloond met een mooie 15e plaats in de ranking ‘Beste ‘kleine universiteiten’ ter wereld’ van TimesHigherEducation.com.

“Engageer je!”

Heeft Michiel nog advies voor de huidige studenten Mobiliteitswetenschappen en de generaties die nog zullen volgen? “Engageer je! Tijdens mijn studies heb ik me ingezet voor de studentenvereniging Commeatus, en bij StuRa (de studentenraad van de UHasselt) was ik ook een jaar verenigingscoördinator. Behalve de leuke tijd die je er beleeft, leer je er ook vaardigheden die je sterker maken als mens en als professional op de arbeidsmarkt: samenwerken, organiseren, netwerk opbouwen. Mijn werkgever koos trouwens niet alleen voor mijn diploma, maar ook voor het extra-curriculaire parcours dat ik heb afgelegd. Je engagementen zijn een onmisbare aanvulling op je diploma.”