Logo UHasselt

menu

Mobiliteitswetenschappen


Actueel

Onderwijs

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Alumni in de kijker: Thomas Kauffmann    1 mrt 2017

Alumni in de kijker: Thomas Kauffmann
1 mrt 2017

Elk jaar wuiven we een nieuwe lading afgestudeerde Mobiliteitswetenschappers uit. Na de diploma-uitreiking volgen we met trots onze alumni. Welke weg bewandelen ze en hoe kijken ze terug op onze opleiding? In ‘Alumni in de kijker’ leggen we hen op de rooster. Deze editie: Thomas Kauffmann, oprichter van Vengo en intussen bloeiende ondernemer.

Een zetel gekocht die net niet in je auto past? Een dringende levering voor je klant? Alumnus Thomas Kauffmann ontwikkelde de app ‘Vengo’ die een dringend transportprobleem in een vingerknip oplost. “De app koppelt mensen die goederen willen versturen rechtstreeks aan bereidwillige chauffeurs of transportbedrijven die nog ruimte over hebben. De twee partijen spreken onderling een passende prijs af. Betalen kan online en het transport zelf kan je in realtime opvolgen”, aldus Thomas Kauffmann. Zijn ultieme doel? Lege kilometers vermijden en samenlading promoten. “80% van de bestel- en vrachtwagens op Belgische wegen is niet volledig gevuld, 20% rijdt zelfs leeg. Door samenlading kunnen we de strijd met de ‘lege’ kilometers aangaan en toch aan de groeiende transportvraag tegemoetkomen zonder files langer te maken.”

“Ik kom”
Na heel wat brainstormsessies kwam de naam ‘Vengo’ uit de bus. Kort, krachtig en met een achterliggende betekenis. “In het begin lagen er namen op tafel die een woordspeling op ‘bestelwagen’ bevatten. Ik veegde die voorstellen allemaal van tafel. Ik wilde het bedrijf en dus ook onze naam niet herleiden tot een pakjesleverancier of bestelwagenbedrijf. De blik diende ruimer te blijven”, vertelt Thomas Kauffmann. “Opeens kreeg mijn medevennoot Steffen een ingeving: “Wat denk je van Vango, of liever Vengo?”. Toen we de naam aan onze medewerkers voorstelden, zei iemand op kantoor: “Hé, Vengo, dat is leuk. Is dat afgeleid van het Spaanse ‘Ik kom’?” De naam deed bij iedereen een vonk overslaan: Vengo was een feit.”

Na een ietwat moeilijke start groeide de app op anderhalve maand tijd van 0 naar 250 geregistreerde gebruikers. “Wat me vooral bijblijft, zijn de reacties. Gebruikers sturen spontaan feedback: wat Vengo volgens hen uniek maakt, maar ook waar er ruimte voor verbetering is. Ik hoop dat iedereen massaal ideeën blijft opsturen, want met ieder idee gaan we aan de slag. Is het niet meteen, dan wel een tijdje later.”

Toekomstplannen
Voorlopig werkt de app voor verzenders enkel op iOS en is de app voor chauffeurs enkel op Android beschikbaar, maar daar komt in het 2e kwartaal van 2017 verandering in. “Verzenders zullen vanaf elk platform – en daarmee bedoel ik Android, iOS en PC – zendingen kunnen boeken en opvolgen.” Het bedrijf mikt zijn pijlen eerst op Vlaanderen, maar wil graag uitbreiden. “We willen ons project eerst uitrollen in West-Europa of meer specifiek, zoals ze in de logistieke sector zo mooi zeggen, de ‘Blauwe Banaan’. Over 10 jaar kunnen we Vengo hopelijk in heel Europa aanbieden, maar dat is op dit moment nog een ver-van-mijn-bedshow. Laten we maar eerst verder leren stappen voor we lopen.”

#ThrowbackTransportationSciences
Alumnus Thomas Kauffmann combineerde zijn masterstudies met zijn 4/5e job bij Grontmij. “Ik was vastberaden om mijn master te behalen zelfs met mijn 4/5e contract. Dat dit niet binnen de voorziene termijn van twee jaren zou lukken, kon ik wel inschatten. Dat het zo intensief zou zijn, had ik niet verwacht. Ik miste belangrijke lessen en seminaries, volgde bijna elk vak in een andere klas en maakte elk groepswerk zelfstandig. Uiteindelijk heb ik er vier jaar over gedaan, maar de combinatie werken-studeren is ontzettend verrijkend. Er is ontegensprekelijk een multiplicatoreffect wanneer je de theorie aan de praktijk kan koppelen. Ik heb mijn diploma dus kunnen behalen met betere cijfers. Bovendien kwam ik op de arbeidsmarkt met ineens een hoop werkervaring.”

De dag van de diploma-uitreiking staat nog vers in het geheugen van de jonge ondernemer gegrift en toch lijkt het behalen van zijn diploma een eeuwigheid geleden. “Ik herinner mij die bewuste dag nog heel goed. Mama belde me die ochtend om te vragen of ik naar de diploma-uitreiking ging. Mijn reactie was niet bepaald die van de ideale zoon. “Allé mama, ik moet werken… Daar heb ik geen tijd voor, dat sturen ze wel op.” Dat het al een eeuwigheid geleden lijkt, toont alleen maar aan dat ik geen moment heb stilgezeten en veel kansen heb gekregen. Ik heb bij Grontmij – het huidige Sweco – en bij Caterpillar gewerkt, en nu een eigen onderneming opgericht.”

Heeft deze bezige bij nog advies voor de huidige studenten Mobiliteitswetenschappen en de generaties die nog zullen volgen? “Advies vragen aan iemand die alle conventionele studiemethodes aan zijn laars gelapt heeft? (lacht) Ik raad de studenten aan om voluit te gaan voor wat je wil. Half werk geeft ook maar halve resultaten. Ga voor wat je wil! Alleen zal je proefondervindelijk moeten vaststellen wat dat juist is.”