Logo UHasselt

menu

Chemie


Chemie

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

WIM BIJNENS: “UNIVERSITEIT IS INTELLECTUELE MOTOR VAN BEDRIJFSLEVEN”

Wim Bijnens had al snel door dat de pure academische wereld niets voor hem was. Hij studeerde chemie en fysica en had als missie het verenigen van het academische met het bedrijfsleven.

Zijn doctoraat draaide dan ook om het verouderingsproces van polymere leds en de gevolgen daarvan op het ontwikkelen van bruikbare producten in de dagelijkse praktijk. Uiteindelijk resulteerde dit soort onderzoek, nu tien jaar later, in een spin-off (Lumoza) die lichtgevende plastic prints zoals reclamefolies ontwikkelde.

Wim: “In mijn opinie moet een universiteit de intellectuele motor zijn van het bedrijfsleven en moeten de academische wereld en de industrie mekaar zo snel mogelijk vinden in een gebied tussen fundamentele wetenschap en productontwikkeling. Dan krijg je bijzonder interessante en innovatieve oplossingen. De overheid zou dat veel meer moeten stimuleren.”

Doorgroeien

Na zijn doctoraat schrijven we 1998 en zitten we in volle internethype. Wim heeft dan de keuze tussen verder doorgroeien in het onderwerp waarin hij doctoreerde, of samen met broer Stijn een bedrijf oprichten rond Ubizen. Wim kiest voor de sprong in het totale onbekende en start met Host-It, een van de eerste internetproviders in het land.

Wim: “Het was eigenlijk net zoals bij mijn doctoraatsthesis waar twee profs een idee hadden en wij het uitvoerden. Hier waren het Ubizen en Concentra die een gat in de markt zagen en ik mocht de zaak opstarten en enkele jaren leiden. Ik kende het internet, maar was absoluut geen techneut. Ik kwam terecht in een heel andere omgeving en dat maakte het juist boeiend. Ook het werken als een feitelijk, cijfermatig gericht wetenschapper met communicatief en bedrijfsmatig ingestelde mensen, was een hele uitdaging.”

Marktleider

Via Host-It geraakte Wim steeds meer verzeild in de rol van manager en dat ging hem blijkbaar goed af, want na een directiezitje bij Concentra na de beursgang, bekleedde hij ook de functie van directeur bij het ICT-bedrijf Cegeka dat hij tot marktleider in België maakte met meer dan 1000 personeelsleden en een omzet van om en bij de 125 miljoen euro.

Wim: “Maar daar was ik na enkele jaren ook toe aan een nieuwe uitdaging. Als je ’s avonds al weet wat je ’s anderendaags gaat doen, dan is er voor mij de lol vanaf.”

En dus trok hij naar PKF, een consultingfirma genre Big Four, maar in België minder gekend. Wim: “Wereldwijd is het een grote speler met een omzet van een miljard euro. Hier in België moeten we het nog stellen met 12 miljoen euro omzet en 125 medewerkers, maar het is mijn uitdaging om ook dit bedrijf uit te bouwen tot een van de top 5-spelers in ons land.”

Opdrachtgestuurd

Gevraagd naar wat hij nu overgehouden heeft aan zijn studies is hij duidelijk: “Ten eerste het cijfermatig en feitelijk denken. Je leert oorzaken zoeken als er dingen niet kloppen of werken. Je leert cijfers interpreteren en gebruiken. Ook het opdrachtgestuurd onderwijs heeft zijn voordelen: je leert hoe je je moet organiseren om je opdracht in goede banen te leiden.”

“Ik heb er ook geleerd om van onderzoek – dat absoluut noodzakelijk is – een middel te maken en geen doel op zich. En dat heeft me geen windeieren gelegd.”