Logo UHasselt

menu

Informatica


Informatica

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

MAARTEN DANIELS: “INFORMATICA ALS STRATEGISCHE TOOL”

Maarten Daniels volgde zijn bachelor in de informatica aan de UHasselt om vervolgens naar de transnationale Universiteit Limburg over te stappen voor een master in de informatica in de afstudeerrichting multimedia. Hij staat nog steeds volledig achter deze keuze want momenteel werkt hij bij een van de zogenaamde Big Four.

Bij PriceWaterhouseCoopers is hij verantwoordelijk voor informatica-advies op managementniveau. Daartoe volgde hij naast informatica ook nog een academische studie bedrijfskunde aan de UHasselt. Op strategisch niveau heb je niet alleen nood aan technische kennis maar ook aan economische inzichten en aan een degelijke set soft skills.

Spin-off

Na zijn studies kon Maarten vrij snel aan de slag bij het Expertisecentrum voor Digitale Media (EDM) van de UHasselt, waar hij drie jaar werkte: “EDM is een onderzoeksinstituut van de unief en er werken ook heel wat profs van de UHasselt. Ik ben begonnen als researcher bij Androme, een spin-off van het EDM en inmiddels groeide ik door tot productmanager van een applicatie die gsm- en wifi-telefonie verenigde.”

“Na twee jaar merkte ik dat ik als productmanager een diepere kennis wilde verwerven in de businesskant van informatica en ben ik een postacademische vorming in de bedrijfskunde gaan studeren. De technische kennis die op vlak van informatica aan de UHasselt wordt doorgegeven is zeer sterk. In een IT-omgeving kun je dan ook meer dan behoorlijk je plan trekken. Maar ik voelde dat ik mijn horizon wilde verbreden, dat ik bedrijfseconomische inzichten nodig had.”

Hefboom

De combinatie van die opleiding, de opgedane kennis aan de UHasselt en het werken bij EDM bleek een prima hefboom te zijn om bij PriceWaterhouseCoopers te beginnen.

Maarten: “Alhoewel ik nu meer op strategisch niveau bezig ben, ben ik toch blij dat ik die wetenschappelijke achtergrond heb. Mijn opleiding informatica zorgt voor een meer gestructureerd denken op basis van waarneming, cijfers en feiten. Het laat je toe om de nuttige informatie vrij snel te onderscheiden van de ruis. In een horizontaal uitgebouwde organisatie als PriceWaterhouseCoopers tellen die kennis en ervaring meer mee dan anciënniteit en positie. Dat heb ik al kunnen ervaren. Bovendien hebben de meesten die hier beginnen een economische achtergrond. Mijn sterke technische opleiding geeft me een andere invalshoek en dat is vaak een voordeel om bijvoorbeeld informatica te implementeren als een strategische tool.”