Logo UHasselt

menu

SeniorenUniversiteit


SeniorenUniversiteit

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

Sociale media en desinformatie – Het succes van vals en onbetrouwbaar nieuws verklaard - Prof. Dr. Michaël Opgenhaffen

PRAKTISCH

20 jan 2020 14.00 uur - 17.00 uur


Universiteit Hasselt

campus Diepenbeek

Agoralaan Gebouw D

3590 Diepenbeek

Lokaal Auditorium H6


CONTACTPERSOON

Mevrouw Claire PRENTEN

32-11-268046

claire.prenten@uhasselt.be


Vals en onbetrouwbaar nieuws heeft altijd bestaan. De aarde is plat en Elvis Presley leeft nog, weet je wel. Maar vooral sinds het succes van het internet en de opkomst van sociale mediaplatformen is het voor auteurs van desinformatie erg gemakkelijk geworden om dit soort (nieuws)berichten snel en op grote schaal te verspreiden. De voorbije jaren zagen we desinformatie vooral verschijnen in de context van de Amerikaanse verkiezingen, het Brexit- referendum en tal van andere relevante gebeurtenissen. Ook in België en Nederland is er nu en dan sprake van desinformatie, al dan niet gestuurd vanuit het buitenland. In zijn lezing gaat de gastdocent in op de verscheidenheid van actoren en factoren die het succes van desinformatie kunnen verklaren. Zo beargumenteert hij wat het belang is van de zogenaamde techno- commerciële mechanismen die een rol spelen op sociale mediaplatformen als Facebook en Twitter en die de nieuwsselectie van nieuwsmedia als VRT NWS, De Standaard en Het Laatste Nieuws voor een stuk bepalen. Maar ook de nieuwsconsumenten spelen een belangrijke rol. Ten slotte beantwoordt hij enkele concrete vragen over desinformatie en bespreekt hij een aantal mogelijke oplossingen en beleidsmaatregelen die de voorbije jaren en maanden doorgevoerd zijn.

Prof. dr. Michaël Opgenhaffen is hoogleraar aan de KU Leuven en docent aan de Universiteit van Leiden. Hij is programmadirecteur van de masteropleiding in de journalistiek en lid van de onderzoeksgroep Institute for Media Studies. Hij doet vooral onderzoek naar de relatie tussen sociale media en nieuwsproductie- en consumptie en publiceert hierover in internati- onale tijdschriften.