Logo UHasselt

menu

TTO - Bedrijf en regio


Actueel

TTO - Bedrijf en regio

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

< OVERZICHT

UHasselt aan de slag met DNA van Colruyt    30 mei 2018

UHasselt aan de slag met DNA van Colruyt
30 mei 2018

CONTACTPERSOON

dr. Katelijn QUARTIER

32-11-292113

katelijn.quartier@uhasselt.be


Het Retail Design Lab van de Faculteit Architectuur en kunst (onderzoeksgroep ArcK) heeft in januari een duurovereenkomst afgesloten met de Colruyt Group. De Colruyt Group stelde het Lab de vraag om te onderzoeken welke unieke zintuigelijke beleving elk van hun winkels heeft (Spar, Okay, Dreamland, Colruyt, Bioplanet). Onderzoekers van ArcK en Marketing (Bedrijfseconomische Wetenschappen) sloegen hiervoor de handen in elkaar. Een complexe vraag die een multidisciplinaire aanpak vereist. 

Als eerste studie zijn drie winkels van de Colruyt Group (Okay, Bioplanet en Colruyt) onderworpen aan een zintuigelijke DNA-analyse. Carmen Adams, een doctoraatsstudente van de Faculteit BEW, gebruikte hiervoor haar CMC-index (crossmodale correspondentie index) om het zintuigelijk DNA van elk enseigne op basis van consumentenbevraging te bepalen.

Hoewel de naam van de schaal complex klinkt is het een eenvoudige schaal die bestaat uit 19 aspecten, met telkens hun tegenstellingen, die verwijzen naar ofwel een betekenis ofwel een zintuigelijke eigenschap. Deze schaal geeft informatie over welke zintuigelijke eigenschappen uniek of typisch zijn voor een bepaalde winkel. Dit resultaat kan dan afgestemd worden op het gewenste zintuigelijke DNA van de enseignes.

Hiervoor komt de expertise van het Retail Design Lab goed van pas om via het ontwerp van de winkel deze aspecten te verfijnen.

Meer info