Logo UHasselt

menu

Masterclasses Advanced Retail Design


Masterclasses Advanced Retail Design

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

INHOUD

 Programma masterclasses Advanced Retail Design 2018

  Datum Topic Locatie
MODULE HARDWARE  
1. 02/10/2018 Waardecreatie voor de offline retailer UHasselt - campus Hasselt
2. 09/10/2018 Flow & routing IKEA Hasselt
3. 16/10/2018 Kleur en materialen UHasselt - campus Hasselt
4. 06/11/2018 Workshop Module Hardware UHasselt - campus Diepenbeek
MODULE SOFTWARE  
5. 13/11/2018 Beleving en cross-modaliteit UHasselt - campus Hasselt
6. 20/11/2018 Tech & touch UHasselt - campus Hasselt
7. 27/11/2018 Evolutionaire winkelelementen Selexion Van Assche Elektro
8. 11/12/2018 Workshop Module Software UHasselt - campus Diepenbeek

 

Programmadetails



Masterclass Waardecreatie voor de offline retailer

In de eerste masterclass licht dr. Katelijn Quartier (UHasselt) de sterkte toe van de symbiose van retail design en marketing.

We gaan dieper in op wat de waarde van de fysieke retailer is in de omni-channel wereld. Wat zijn sterktes en zwaktes van online en offline en waar kies je best voor als retailer? 

 

Sprekers 

 

dr. Katelijn Quartier - UHasselt

Katelijn Quartier heeft een Ph.D in retail design en werkt momenteel aan de Faculteit Architectuur en Kunsten van de Universiteit Hasselt, waar ze de positie bekleedt van academisch directeur van het kenniscentrum Retail Design Lab. Zij en het lab onderzoeken hoe de winkel van morgen eruit moet zien en wat de rol van design en andere ruimtelijke aspecten daarin speelt.
Naast onderzoek geeft ze les in theorie en praktijk aan studenten en professionals. Ze heeft haar werk gepresenteerd op verschillende internationale conferenties en ze heeft o.a. gepubliceerd in enkele boeken en internationale journals.

 

Praktische info

Datum & tijdstip: dinsdag 2 oktober 2018 van 18.30 uur tot 22.00 uur

Locatie: UHasselt, campus Hasselt, Oude Gevangenis, Martelarenlaan 42, 3500 Hasselt

Kostprijs: € 300 excl. btw
U kunt gebruik maken van de kmo-portefeuille voor gedeeltelijke betaling van het inschrijvingsgeld. Meer info >

 

Inschrijven

Inschrijven kan enkel via het online inschrijvingsformulier

 

 

 


 


Masterclass Flow & routing 

In deze masterclass gaan we dieper in op hoe de organisatie van een winkel (grondplan, routeplan, productindeling) kan bijdragen aan het gewenste (koop)gedrag. We bespreken concrete handvaten om tot de gewenste flow te komen. 

Speciaal voor deze masterclass zijn we te gast bij IKEA Hasselt, een 'school voorbeeld' van hoe flow en routing optimaal kan ingezet worden in een retail omgeving. Als deelnemer van deze masterclass krijgt u een unieke kijk achter de schermen via een rondleiding in hun perfect georganiseerde winkel.

 

 

 

Sprekers 

 

dr. Katelijn Quartier - UHasselt

Katelijn Quartier heeft een Ph.D in retail design en werkt momenteel aan de Faculteit Architectuur en Kunsten van de Universiteit Hasselt, waar ze de positie bekleedt van academisch directeur van het kenniscentrum Retail Design Lab. Zij en het lab onderzoeken hoe de winkel van morgen eruit moet zien en wat de rol van design en andere ruimtelijke aspecten daarin speelt.
Naast onderzoek geeft ze les in theorie en praktijk aan studenten en professionals. Ze heeft haar werk gepresenteerd op verschillende internationale conferenties en ze heeft o.a. gepubliceerd in enkele boeken en internationale journals.

 

Fay Van Weddingen - AVA

 

 

Praktische info

Datum & tijdstip: dinsdag 9 oktober 2018 van 17.00 uur tot 20.00 uur

Opgelet, deze masterclass heeft een vroeger startuur dan de andere masterclasses rekening houdend met de openingsuren van IKEA Hasselt. We starten dan ook stipt om 17.00 uur, onthaal is voorzien om 16.45 uur. 

Locatie: IKEA Hasselt, Biezenstraat 45 3500 Hasselt 

Kostprijs: € 300 excl. btw
U kunt gebruik maken van de kmo-portefeuille voor gedeeltelijke betaling van het inschrijvingsgeld. Meer info >

 

Inschrijven

Inschrijven kan enkel via het online inschrijvingsformulier

 

 

 


Masterclass Kleur en materialen  

We starten met een toelichting door dr. Kim Janssens (UHasselt) van een studie die we uitgevoerd hebben naar de beleving van materialen in winkels. We leggen de focus op drie aspecten:

  1. de identiteitswaarde van een materiaal
  2. de sensorische kwaliteiten van een materiaal
  3. de duurzaamheid.

Lisa Wastiels (BBRI) zal haar wetenschappelijk inzichten delen rond de tactiliteit van materialen

 

Sprekers

 

 

dr. Kim Janssens - UHasselt 

Kim Janssens werkt als onderzoeker aan de faculteit Architectuur en Kunst (UHasselt) en is geaffilieerd onderzoeker bij School for Mass Communication Research (KU Leuven). In 2011 behaalde ze een doctoraat in de Sociale Wetenschappen aan het departement Communicatiewetenschap (KU Leuven). Haar onderzoeksinteresses liggen bij zintuiglijke marketing, impact van in-store communicatie op consumentengedrag en customer experience. Momenteel werkt ze mee aan onderzoek naar het optimaliseren van klantbeleving in een Retail.

 

 

Lisa Wastiels - Belgian Building Research Institute


Lisa Wastiels is Deputy Head at the Lab for Sustainable Development of the Belgian Building Research Institute. She manages research projects related to both social and environmental aspects of sustainable design and has a special interest in building materials. Among others, her research focuses on methodological and practical aspects of environmental life cycle assessment (LCA), and the potential of accessibility/adaptability of buildings.

 

Richard Lems - Rituals 

Already young Richard knew that retail is his thing. Twelve years ago he founded the start up “Rituals” and since then he is one of the key person responsible for the amazing growth of Rituals. Richard is in charge of the Format & Design strategy of the company and the general look and feel of all point of sales of Rituals. His team managed the growth of point of sales locations from 7 stand alone store until 700 and from 700 wholesale locations to 2500 wholesale locations in the last 10 years and numerous of other projects like shopping windows, pop up stores and exhibition stands. Translating the brand philosophy in a retail experience and let the rituals fans get the best “slow down” experience they can have. 

 

Praktische info

Datum & tijdstip: dinsdag 16 oktober 2018 van 18.30 uur tot 22.00 uur

Locatie: UHasselt, campus Hasselt, Oude Gevangenis, Martelarenlaan 42, 3500 Hasselt

Kostprijs: € 300 excl. btw
U kunt gebruik maken van de kmo-portefeuille voor gedeeltelijke betaling van het inschrijvingsgeld. Meer info >

 

Inschrijven

Inschrijven kan enkel via het online inschrijvingsformulier

 


Workshop module Hardware

In deze workshop werk je onder begeleiding van dr. Katelijn Quartier aan een concrete case waarin de voorgaande onderwerpen van de masterclasses van de module Hardware terug komen.

 

Sprekers 

 

dr. Katelijn Quartier - UHasselt

Katelijn Quartier heeft een Ph.D in retail design en werkt momenteel aan de Faculteit Architectuur en Kunsten van de Universiteit Hasselt, waar ze de positie bekleedt van academisch directeur van het kenniscentrum Retail Design Lab. Zij en het lab onderzoeken hoe de winkel van morgen eruit moet zien en wat de rol van design en andere ruimtelijke aspecten daarin speelt.
Naast onderzoek geeft ze les in theorie en praktijk aan studenten en professionals. Ze heeft haar werk gepresenteerd op verschillende internationale conferenties en ze heeft o.a. gepubliceerd in enkele boeken en internationale journals.

 

Praktische info

Datum en tijdstip: dinsdag 6 november 2018 van 18.30 tot 22.00 uur
Locatie: Universiteit Hasselt, Campus Diepenbeek, Faculteit Architectuur, Agoralaan Gebouw E, 3590 Diepenbeek

 

Inschrijven

De workshop Module Hardware is enkel toegankelijk voor deelnemers die inschrijven voor de volledige reeks of de volledige module Hardware. Enkel inschrijven voor de workshop is niet mogelijk. 

 

 


Masterclass Beleving en cross-modaliteit

Beleving is absoluut het foute woord, maar iedereen gebruikt het en iedereen begrijpt min of meer waar het op slaat. In deze sessie willen we het dus hebben over hoe je de klant emotioneel kan raken en hoe je hem een meerwaarde kan geven met je winkel, want daar gaat het tenslotte om.

Elisa Servais (UHasselt) zal dieper ingaan op de notie van waarde creëren voor de consument, dr. Katelijn Quartier (UHasselt) heeft het dan eerder over hoe de consument blij te maken.

Carmen Adams (UHasselt) licht dan weer specifiek het gebruik van sensorische marketinginstrumenten toe. Ze zal ingaan op de verschillende soorten van zintuigelijke prikkels die kunnen gebruikt worden alsook op hun onderlinge effecten.

Ruth Evenepoel zal deze topic belichten vanuit haar ervaring bij Colruyt Group.

Sprekers 

 

Elisa Servais | UHasselt

Elisa Servais is de nieuwste promovendus in het Retail design Lab, onderdeel van de UHasselt-faculteit Architectuur en kunst. Ze brengt 10 jaar professionele ervaring mee op het gebied van retail design wat een toegevoegde waarde is voor haar doctoraatsonderzoek naar "de (toegevoegde) waarde van ervaringsgerichte winkelomgevingen”. In haar onderzoek analyseert Elisa eerst de verschillende stakeholder-gezichtspunten op de waardeconstructie in relatie tot de ervaring in fysieke winkelomgevingen. Vervolgens wordt gezocht naar een meer gedetailleerd inzicht in het perspectief van de klant. Op termijn zal het proefschrift gericht zijn op het bieden van aanvullende kennis aan retail ontwerpers over het bouwen van de winkel van morgen.

 

dr. Katelijn Quartier | UHasselt

Katelijn Quartier heeft een Ph.D in retail design en werkt momenteel aan de Faculteit Architectuur en Kunsten van de Universiteit Hasselt, waar ze de positie bekleedt van academisch directeur van het kenniscentrum Retail Design Lab. Zij en het lab onderzoeken hoe de winkel van morgen eruit moet zien en wat de rol van design en andere ruimtelijke aspecten daarin speelt.
Naast onderzoek geeft ze les in theorie en praktijk aan studenten en professionals. Ze heeft haar werk gepresenteerd op verschillende internationale conferenties en ze heeft o.a. gepubliceerd in enkele boeken en internationale journals.

 

 

Carmen Adams | UHasselt
Carmen Adams is FWO aspirant aan de Universiteit Hasselt, vakgroep Marketing. Haar doctoraatsonderzoek centraliseert zich rondom crossmodale correspondences. Dit zijn de neurologische paden die er tussen onze zintuigen bestaan waardoor het prikkelen van één zintuig een verwachting kan creeren in een ander zintuig (e.g., het gebruik van rood zal een verwachting van zoetheid triggeren). Zij onderzoekt hoe deze crossmodale correspondences kunnen ingezet op het vlak van product en retail design. Voor haar onderzoek werkt ze nauw samen met onderzoekers van het vakdomein architectuur (Faculteit Arck te Universiteit Hasselt) en psychologie (Crossmodal Research Lab te Oxford).

  

Ruth Evenepoel | Colruyt Group

Ruth Evenepoel studeerde Oost-Europese talen & culturen en Culturele Studies aan de KU Leuven. Sinds 2005 werkt ze voor Colruyt Group, startend als copywriter-projectleider voor het merk Colruyt, sinds 2009 als marktonderzoeker binnen Corporate Marketing. Ze onderzoekt en analyseert, voornamelijk voor de merken Colruyt, OKay, Bio-Planet en Spar, hoe consumenten vandaag boodschappen doen, alsook hoe zij de foodmerken van Colruyt Group vandaag percipiëren en wat hun verwachtingen zijn.

 

Praktische info

Datum & tijdstip: dinsdag 13 november 2018 van 18.30 tot 22.00 uur

Locatie: UHasselt, campus Hasselt, Oude Gevangenis, Martelarenlaan 42, 3500 Hasselt

Kostprijs: € 300 excl. btw
U kunt gebruik maken van de kmo-portefeuille voor gedeeltelijke betaling van het inschrijvingsgeld. Meer info >

 

Inschrijven

Inschrijven kan enkel via het online inschrijvingsformulier

 

 

 

 


Masterclass Tech & touch

Steeds meer technologieën vinden hun weg naar de winkelvloer: digitale schermen, interactieve kiosks, zelfscankassa's, robots, ... Daarnaast speelt ook de human touch een belangrijke(re) rol. In deze masterclass gaat Prof. dr. Sara Leroi-Werelds (UHasselt) in op hoe zowel technologieën als mensen kunnen bijdragen aan een waardevolle klantervaring.

 

Sprekers 

 

 

prof. dr. Sara Leroi-Werelds - UHasselt 

Sara Leroi-Werelds is professor Marketing aan de UHasselt waar ze diverse marketingvakken op bachelor- en masterniveau geeft. Zowel in onderzoek als onderwijs vertrekt ze steeds vanuit ‘klantgerichtheid’: het creëren van waardevolle interacties, producten, diensten, … voor en met klanten. Prof. Leroi-Werelds werkt momenteel aan onderzoeksprojecten over patiëntgerichtheid, de balans tussen technologieën en mensen in dienstverlening, klantgerichte ecosystemen en klantenparticipatie.
Zij presenteerde haar onderzoek op verschillende academische conferenties in binnen- en buitenland, en publiceerde in toonaangevende academische tijdschriften zoals Journal of the Academy of Marketing Science en Journal of Service Management. 

 

Praktische info

Datum & tijdstip: dinsdag 20 november 2018 van 18.30 tot 22.00 uur

Locatie: UHasselt, campus Hasselt, Oude Gevangenis, Martelarenlaan 42, 3500 Hasselt

Kostprijs: € 300 excl. btw
U kunt gebruik maken van de kmo-portefeuille voor gedeeltelijke betaling van het inschrijvingsgeld. Meer info >

 

Inschrijven

Inschrijven kan enkel via het online inschrijvingsformulier

 

 

 

 


Masterclass Evolutionaire winkelelementen

Doorheen de menselijke evolutie zijn er een aantal typische, quasi automatische reacties bij mensen opgebouwd die ook retail-implicaties kunnen hebben voor ontwerpers en retailers.

Een typisch voorbeeld is het gebruik van natuurelementen in winkelruimtes, zoals het plaatsen van planten, aquariums, spelen met open en gesloten, hoog-laag, enz. Tijdens deze masterclass worden de evolutionaire winkelelementen en hun impact op de beleving behandeld. 

Meer informatie over de sprekers volgt nog. 

Praktische info

Datum & tijdstip: dinsdag 27 november 2018 van 18.30 tot 22.00 uur 

Locatie: Selexion Van Assche, Kruishoutemsesteenweg 242, 9750 Zingem

Kostprijs: € 300 excl. btw
U kunt gebruik maken van de kmo-portefeuille voor gedeeltelijke betaling van het inschrijvingsgeld. Meer info >

 

Inschrijven

Inschrijven kan enkel via het online inschrijvingsformulier

 

 

 

 


Workshop module Software

In deze workshop werk je onder begeleiding van dr. Katelijn Quartier aan een concrete case waarin de voorgaande onderwerpen van de masterclasses van de module Software terug komen.

 

Sprekers 

 

dr. Katelijn Quartier - UHasselt

Katelijn Quartier heeft een Ph.D in retail design en werkt momenteel aan de Faculteit Architectuur en Kunsten van de Universiteit Hasselt, waar ze de positie bekleedt van academisch directeur van het kenniscentrum Retail Design Lab. Zij en het lab onderzoeken hoe de winkel van morgen eruit moet zien en wat de rol van design en andere ruimtelijke aspecten daarin speelt.
Naast onderzoek geeft ze les in theorie en praktijk aan studenten en professionals. Ze heeft haar werk gepresenteerd op verschillende internationale conferenties en ze heeft o.a. gepubliceerd in enkele boeken en internationale journals.

 

Praktische info

Datum en tijdstip: dinsdag 11 december 2018 van 18.30 tot 22.00 uur
Locatie: Universiteit Hasselt, Campus Diepenbeek, Faculteit Architectuur, Agoralaan Gebouw E, 3590 Diepenbeek

 

Inschrijven

De workshop Module Software is enkel toegankelijk voor deelnemers die inschrijven voor de volledige reeks of de volledige module Software . Enkel inschrijven voor de workshop is niet mogelijk.