Logo UHasselt

menu

Opleiding Notarieel Boekhouden


Opleiding Notarieel Boekhouden

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

INHOUD

De opleiding Notarieel Boekhouden (50 uur) geeft u een gestructureerd inzicht in de theorie en praktijk achter de basishandelingen van de notariële boekhouding en in de situatie en rentabiliteit van een notariskantoor. De opleiding bestaat uit 3 modules.

Hieronder kunt u de gedetailleerde inhoud per module vinden: 



Module 1 - Inleiding in het notariaat  

Om te beginnen staat een beknopte introductie in het notariaat op het programma (5 uur), waarop de volgende modules verder bouwen. 

  • Toelichten wettelijke opdracht en taken van de notaris
  • Notariële terminologie
  • Toelichten algemene organisatie van een notariskantoor:
    • dossierbeheer voor authentieke akten: dossiervoorbereiding (opstart, opzoekingen,....), verlijden van akten, formaliteiten na de akten
    • andere dienstprestaties die de notaris levert: legalisaties, aangiften nalatenschap, schattingen, tekoopstellingen,....
  • Elementen die een boekhoudkundige tussenkomst/verwerking vereisen bv.:
    • opmaak van de afrekening aan de cliënten en provisionering 
    • boekhoudkundige afrekening van dossiers 
    • debiteurenopvolging
  • Bepalen voornaamste notariële dossiers (verloop) en hun tarifering in de domeinen:
    • vastgoedrecht (verkoop, lening, openbare verkoop,...)
    • vennootschapsrecht (oprichting vennootschap,...)
    • familierecht (schenking, nalatenschap, vereffening-verdeling...)

 

Docent

  • Notaris Bert Vrancken

 

 


Module 2 - Basiskennis algemeen boekhouden

In module 2 verschaffen we u een intensieve basiscursus algemeen boekhouden (20 uur) (vrijgesteld indien diploma boekhouden, zie vrijstellingen).

  • Inleidende begrippen naar inzicht en structuur van het boekhoudplan:
    • Minimum Algemeen rekeningstelsel (K.B. 12 september 1983) 
    • Balans en resultatenrekening
    • Journalen/dagboeken
    • Resultaatsverwerking
    • Basisprincipes: kosten/opbrengsten - debet/credit
    • Balanscyclus: beginbalans - boekingen doorheen het jaar - afsluiting
  • Aankopen:
    • Situering in resultatenrekening en onderscheid tussen soorten aankopen
    • Boekhoudkundige verwerking van diensten en diverse goederen, lonen en investeringen
    • Speciale gevallen bij aftrekbaarheid btw oa wagens, restaurantkosten
  • Verkopen:
    • Boeken van facturen en situering in de resultatenrekening
    • Tijdstip van boeking en verschuldigde btw
    • Boekhoudkundige verwerking verkopen, overige bedrijfsopbrengsten, verkoop vaste activa waarop en hoeveel btw rekenen: soorten percentages, maatstaf van heffing, doorgerekende kosten
  • Financiële verrichtingen:
    • Soorten financiële verrichtingen: cheques, rekeninguittreksels, kas
  • Diverse verrichtingen:
    • diverse verrichtingen tijdens het boekjaar
    • diverse eindejaarsverrichtingen
    • btw-aangifte en btw-omzet-vergelijking
    • relatie aankoop en verkoop met btw-aangifte
    • kwartaal - of maandaangifte
  • Overlopen boekhoudkundige problemen en meest voorkomende fouten:
    • het beantwoorden van diverse vragen
    • praktische oefeningen algemeen boekhouden

 

Docent

  • Prof. dr. Nadine Lybaert | Universiteit Hasselt

 


Module 3 - Notarieel boekhouden

Topics die behandeld worden in deze module (25 uur):

  • Bespreking van de wettelijke en reglementaire bepalingen over de notariële boekhouding
  • Boekhoudkundige consequenties van deze bepalingen in vergelijking met module 2:
    • Minimum Algemeen rekeningstelsel (K.B. 12 september 1983) versus Minimum Genormaliseerd Rekeningstelsel (K.B. 9 maart 2003)
    • Financiering/kredieten
    • Voorafgaandelijke provisionering van de aktekosten
    • Gebruik derdenrekeningen, rubriekrekeningen en kantoorrekening
    • Gerubriceerde cliënten crediteuren, niet gerubriceerde cliënten crediteuren, niet gerubriceerde cliënten debiteuren (cliëntenboekhouding in zijn geheel met link naar dossierbeheer conform module 1 + noodzaak tot goede opvolging van debiteurenposities)
    • Verwerking van aktekosten (conform reglement): boeking, opvolging, afrekening, facturatie; Btw
    • Boeking van registratierechten en boeking van hypotheekformaliteiten; Leveringsplicht
    • Boekhoudkundige posities ten opzichte van administraties en periodieke opvolging
    • Confraternele doorrekeningen
    • Opmaak en grondige bespreking van de trimestriële staat en beschikbaar saldo
    • Bespreking belangrijkste ratio's conform formulier van de driejaarlijkse controle;...
  • Praktische boekhoudkundige toepassing van voorgaande punten voor de meest courante aktes
  • Boekhoudpakketten:
    • functionaliteiten
    • relatie met dossierbeheersystemen
    • uitvoerige praktische oefeningen

 

Docenten

  • Janiek Vander Donckt | director Accountancy Moore Stephens Belgium | lid IAB
  • Frank Huybrechts | acountant-belastingsconsulent Moore Stephens Belgium | lid IAB