Logo UHasselt

menu

Growth Academy


Growth Academy

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

MASTERCLASS BUSINESSMODEL DESIGN


 

Waarom groeibedrijven businessmodellen moeten leren ontwerpen

Elk bedrijf werkt volgens een businessmodel. Zelfs het bedrijf dat uit een wild idee is geboren en daarna organisch is gegroeid zonder dat iemand zich ooit bewust over het ontwikkelen van een businessmodel heeft gebogen.

 

Lijkt vanzelfsprekend, is het niet
Er zijn verrassend veel bedrijven die hun businessmodel nog niet in kaart hebben gebracht.

Maar zelfs de bedrijven die dat wel hebben gedaan, kregen hiermee lang niet altijd een juist en gedetailleerd beeld van hun businessmodel. Alleen weten ze dat niet.

Businessmodellen kunnen verraderlijk eenvoudig lijken, maar ze zijn het echter nooit. De essentie schuilt altijd in details en onderlinge verbanden die heel vaak niet opgemerkt worden.

 

Waarom goed begrijpen belangrijk is
Het is voor elke ondernemer belangrijk dat hij businessmodellen leert begrijpen. Voor groeiondernemers is het van levensbelang. Een snelgroeiend bedrijf zal onvermijdelijk, en regelmatig, belangrijke aspecten in zijn businessmodel en dus ook in de eigen organisatie moeten aanpassen. Aangepast aan elke nieuwe groeifase. Dat kan uiteraard alleen correct gebeuren wanneer je ook precies weet hoe je huidig businessmodel werkt.

Een bedrijf kan bovendien alleen de juiste strategische keuzes maken als het ook goed begrijpt wat de concurrentie doet. Een degelijke en juiste analyse van de businessmodellen van belangrijke concurrenten vormt de basis voor dat inzicht.

 

 

 

In deze masterclass leert u juist businessmodellen ontwerpen en aanpassen

Om alle aspecten van een businessmodel goed in kaart te brengen, en ze vervolgens ook nog eens overzichtelijk te krijgen, is het gebruik van een aangepaste methodiek zeker aan te raden. In deze opleiding leren we een van de meest doeltreffende en meest gebruikte technieken aan: het Business Model Canvas.

Het Business Model Canvas deelt een businessmodel op in een aantal domeinen en toont de interactie tussen deze domeinen. Op die manier kan de gebruiker op een bijna grafische manier een businessmodel op één (groot) blad visualiseren.

Dit model is vervolgens zeer geschikt om aan een management team of aan een bredere groep van medewerkers uit te leggen hoe het businessmodel van het bedrijf er vandaag uit ziet. En waar er aanpassingen nodig zijn.

Kortom, het Business Model Canvas is in de praktijk een zeer krachtig werkinstrument, maar dan wel op voorwaarde dat het juist wordt gebruikt. En daar loopt het in de praktijk echt heel vaak mis.

In deze 2-daagse masterclass worden alle aspecten van de Business Model Canvas-techniek uitgelegd. Maar zoals altijd is er ook hier een verschil tussen theorie en praktijk. Daarom wordt er in deze masterclass ook veel tijd uitgetrokken waarin de deelnemers zelf aan de slag gaan en al doende businessmodellen juist leren ontwerpen.

Na deze opleiding kan een ondernemer of CEO het businessmodel van zijn eigen bedrijf analyseren, samen met zijn medewerkers of zijn managementteam.

 

Inhoud

DAG 1

  • Waarom business model design als bewust process leren gebruiken ?
  • Business model design basics
    • Bouwstenen leren kennen
    • Hands on skills ontwikkelen op basis van real live cases
  • Introductie tot Value proposition design als onderdeel van Business model design
    • Bouwstenen leren kennen
    • Hands on skills ontwikkelen op basis van real live cases

DAG 2

  • Hoe business model design skills gebruik om je organisatie te mobiliseren
    • Leer business model design inzetten om het businessmodel van jouw bedrijf aan iedereen in de organisatie duidelijk te maken.
    • Hoe maak ik de medewerkers duidelijk wat er moet veranderen, en vooral waarom?
    • Help anderen zien wat er nodig is om het bedrijf draaiende te houden en laat iedereen ontdekken welke rol hij daarin vervult.
    • Leer medewerkers de business correct uit te leggen aan klanten, medewerkers, leveranciers, …
    • Hoe kan ik de omgeving waarin ons bedrijf moet opereren en de impact op onze manier van werken op een bevattelijke manier duidelijk maken?
  • Van tool naar praktijk: business models ontwerpen op basis van echte bedrijven en reële veranderende businessmodellen. Daarbij gaat er specifiek aandacht naar de volgende aspecten:
    • Hoe businessmodel design inzetten in strategische oefeneningen?
    • Hoe maak ik een goede omgevingsanalyse?
    • Hoe kan businessmodel design helpen in innovatietrajecten en open innovatie?
    • Hoe kan het in kaart brengen van businessmodellen helpen bij onderhandelingen over overname of fusie?

 

 

 

 

Doelgroep

Deze opleiding is noodzakelijk voor ondernemers van groeibedrijven. Een paar praktijkvoorbeelden van situaties waarin andere ondernemers voor een masterclass businessmodel design kozen:

  • Mijn bedrijf maakt een extreem sterke groei door
  • Er komt een grote lichting van nieuwe medewerkers die binnen hetzelfde businessmodel moeten (leren) werken
  • Ik sta voor belangrijke onderhandelingen met leveranciers
  • Ik sta voor belangrijke onderhandelingen met potentiële verkoopkanalen
  • Ik overweeg een overname
  • Onze organisatie gaat door een belangrijk veranderingsproces
  • We gaan door een belangrijke productontwikkelingsfase
  • We halen extra kapitaal op
  • De belangrijke overgang van start-up naar scale-up.
  • Mijn bedrijf gaat van één naar meerdere vestigingen die allemaal volgens hetzelfde model moeten leren werken

Naast zijn nut in de dagelijkse ondernemingspraktijk, heeft deze masterclass zeker ook een meerwaarde bij specifieke trajecten zoals:

  • Uittekenen van een nieuwe strategie
  • (Open) Innovatietrajecten
  • Sourcen van nieuwe leveranciers
  • Onderhandelingen bij overnames

Deze masterclass is ook zeer nuttig voor managementteams of medewerkers waarmee de ondernemer of CEO een businessmodel oefening wil doen.

  • Beide doelgroepen worden niet gecombineerd in eenzelfde opleiding omdat de doelstellingen voor beiden anders liggen.
  • Bedrijven kunnen echter een eigen, privé-opleiding boeken waarin de ondernemer of CEO samen met zijn managementteam de opleiding volgt.

Belangrijk: consultants en in-house trainers passen niet in dit opleidingsconcept. Bij voldoende interesse kan hiervoor een aangepaste opleiding worden voorzien.

 

 

 

 

Docent

Matty Paquay staat aan het hoofd van Paquay & Associates, een bedrijf dat zich specialiseert in de begeleiding van industriële ondernemingen en groei-KMO’s die op het kantelpunt van een nieuwe groeifase zitten. In tegenstelling met vele andere consultants verkeert een overgroot gedeelte van de klanten van Paquay & Associates net niet in een crisis maar zoeken ze net oplossingen om hun sterke groei te kunnen volgen.

Hij is één van de 30 certified business model design trainers wereldwijd van Alexander Osterwalder en werkte mee aan diens laatste boek Value Proposition Design.

Daarnaast is Matty mentor van de internationale MBA-studenten en in het KMO Excellence programma voor entrepreneurs aan de Vlerick Business School en is hij visiting professor Entrepreneurship & Business Modeling aan de Universiteit Hasselt.

Matty gelooft niet in dikke verslagen en hoogdravende theorieën, maar werkt met zijn ondernemers aan veranderingsprocessen waarbij concrete acties en een strikte opvolging centraal staan. Matty is co-auteur van het boek “De Groeiparadox : waarom groeien ondernemingen afremt en pijn doet. En wat er aan te doen.”

 

 

 

 

Praktische info

Data:

  • dinsdag 13 en woensdag 14 november 2018

Tijdstip:

  • Telkens van 09.00 tot 17.00 uur

Locatie

  • UHasselt, campus Hasselt, Oude Gevangenis, Marterlarenlaan 42, 3500 Hasselt 

Kostprijs:

  • € 1990 excl. btw (incl. deelname, catering en cursusmateriaal)
  • U kunt gebruik maken van de kmo-portefeuille voor gedeeltelijke betaling van het inschrijvingsgeld. Meer info >

 

Inschrijven

Inschrijven kan enkel via het online inschrijvingsformulier. Uw aanmelding wordt bekeken door de toelatingscommissie. U wordt altijd geïnformeerd over toelating of niet.

 

 

 

 

 

Veelgestelde vragen

  • Ik heb het boek Business Model Canvas helemaal uitgelezen. Heeft deze opleiding dan nog wel zin voor mij?
    Zeer zeker. Deze opleiding is voor u misschien zelfs nog nuttiger. Een aantal concepten en begrippen zullen u, na het lezen van het boek, zeker niet meer vreemd zijn. De praktijk leert dat ondernemers die aan de slag gaan met het boek onbewust vaak belangrijke fouten maken bij het in kaart brengen van hun businessmodel en hun beslissingen bijgevolg ook gaan baseren op foute informatie. Deze masterclass leert u om uw businessmodellen juist en gedetailleerd te ontwerpen.

 

 

 

Partners