Blijf op de hoogte van het nieuws

• This field is for validation purposes and should be left unchanged.

Health Campus Zorginnovatiefonds stimuleert innovatie in gezondheidszorg

24.11.2022

POM Limburg en UHasselt ruggensteunen zorgbedrijven

POM Limburg en UHasselt lanceren vandaag het Health Campus Zorginnovatiefonds, een nieuw programma dat innovaties in de gezondheidszorg stimuleert. Vijf projecten van zorgorganisaties maken aanspraak op een financiële vergoeding en inhoudelijke ondersteuning door het nieuwe simulatie- en innovatielab van UHasselt, THINK³.

Recent nog raakten de plannen bekend rond het THINK³-lab, als onderdeel van het innovatiecentrum op de Health Campus in Diepenbeek, en één van de projecten uit het economisch toekomstplan SALKturbo. In dat labo kunnen zorgorganisaties samen aan de slag om hun systemen en processen te innoveren. “En dat is nodig”, zegt gedeputeerde voor Economie en voorzitter van POM Limburg Tom Vandeput. “De zorgsector wordt vandaag geconfronteerd met tal van uitdagingen, zowel rond personeel, technologie als processen. Zorgorganisaties moeten constant inspelen op nieuwe noden, en tegelijkertijd innoveren. Daarna moeten die innovaties zo snel mogelijk hun weg vinden naar de praktijk. In dat laatste zal het THINK³-lab op de Health Campus een cruciale rol spelen.”

Fonds
Aan dat labo koppelen POM Limburg en UHasselt, met de steun van het provinciebestuur, nu ook een fonds van zo’n 200.000 euro. POM fungeert als coördinator. Tom Vandeput: “We motiveren Limburgse zorgbedrijven en -organisaties om projecten op te zetten, die zorgsystemen en -processen innoveren. Vijf projecten geven we een financiële duw in de rug, maar we ondersteunen hen ook inhoudelijk, onder meer door hen toegang te verlenen tot het THINK³-lab en hen een UHasselt-promotor toe te wijzen. Zorgactoren krijgen twee jaar de tijd om een project op poten te zetten.”

Manieren van denken
Het THINK³-lab is een interactieve leeromgeving voor studenten, docenten en actoren uit het werkveld, waar transdisciplinair leren in gezondheidszorg centraal staat. Met het nieuwe initiatief wil UHasselt de afstand tussen innovatief idee en implementatie verkleinen. Professor Jochen Bergs: “Het THINK³ simulatie- en innovatielab stelt drie manieren van denken op de voorgrond: kritisch denken, strategisch denken en design denken. Drie manieren van denken die volgens ons nodig zijn om de uitdagingen in de gezondheidszorg het hoofd te bieden. In de zorg is er geen gebrek aan inzichten en innovaties, soms zijn er zelfs te veel. We moeten dus kritisch zijn: welke bieden de meeste waarde? En hoe passen ze in de systemen en processen? Daarnaast moeten we op lange termijn denken, verder dan de quick fixes die we vaak zien. Als laatste willen we oplossingsgericht denken stimuleren. Een wetenschappelijk inzicht of een paper is nog geen oplossing. Dat moet eerst vertaald worden naar de praktijk. Met onze wetenschappelijk geïnformeerde methodes bouwen we samen met de vijf geselecteerde projecten aan een lerend netwerk in onze provincie.”

Health Campus
Op de Health Campus bouwen POM Limburg en UHasselt aan de toekomst van de gezondheidszorg. Recent nog werd het ontwerp van het poortgebouw van die campus bekendgemaakt. Health Campus-manager Roeland Buckinx: “Health Campus Limburg wordt een vuurtorenlocatie waar bedrijven, kennisinstellingen en zorgactoren elkaar ontmoeten en samen onze zorg verbeteren. Dat stimuleren we nu met het Health Campus Zorginnovatiefonds. In ons toekomstig poortgebouw komt er trouwens een open zorginnovatiecentrum dat die interactie duurzaam inbedt in de campuswerking. Zorginnovatie begint hier.”