Proefrit Informatica: 1 maart 2023

01 maart 2023
14:00 - 16:00

Dit event is reeds afgelopen

Het algoritme ontraadseld (SMA)

Het aanbevelingsalgoritme van Netflix, het rankingalgoritme van
Google, het GPS-algoritme, de algoritmes van Facebook en Twitter voor het samenstellen van jouw persoonlijke tijdlijn,… de lijst is eindeloos en toch weten velen niet wat een algoritme juist is.

In deze workshop komen verschillende algoritmes aan bod en we tonen hoe algoritmes specifieke problemen oplossen. Aan het Nobelprijswinnende “Stable Marriage Algoritme” (SMA) besteden we meer aandacht.
Het SMA is een oplossing voor een gekend toewijzingsprobleem uit de wiskunde, de economie en de informaticawetenschappen. Het SMA heeft als doel partners aan elkaar te koppelen op zo’n manier dat er “stabiele” relaties ontstaan.
Het voordeel van het SMA is dat het voor iedereen toegankelijk is (er komt geen wiskunde aan te pas), dat je het zelf handmatig kan uitvoeren of door de computer, dat je kan bewijzen dat het werkt, dat je de efficiëntie vrij makkelijk kan inschatten EN … dat er een belangrijke levensles uit voortkomt.

We introduceren, tonen en bewijzen dit algoritme aan de hand van een praktisch voorbeeld. Je voert het algoritme eerst zelf handmatig uit vooraleer we de computer het werk laten overnemen. De computer laat toe om - ook bij grote sets - snel tot de oplossing komen.

Het SMA toont hoe computationeel denken en het gebruik van de computer oplossingen oplevert die anders moeilijk haalbaar zijn.

• Doelpubliek: leerlingen derde graad secundair onderwijs uit richtingen met de doorstroom of dubbele finaliteit
  • Datum: woensdag 1 maart 2023 | 14u00 - 16u00
  • Verplicht inschrijven: Graag een seintje indien je ingeschreven bent maar toch niet aanwezig kan zijn.
  • Locatie: Expertisecentrum voor Digitale Media - Universiteit Hasselt - Wetenschapspark 2 - 3590 Diepenbeek
  • Contactpersoon: Thijs Vandenryt, thijs.vandenryt@uhasselt.be

Inschrijven vanaf woensdag 11 januari 2023.

Het aantal inschrijvingen is beperkt.
Schreef je in en ben je verhinderd door omstandigheden, laat dit even weten door een mailtje te sturen aan els.smeyers@uhasselt.be.

Terug naar het Proef van een les overzicht