Proefrit Informatica: 15 februari 2023

15 februari 2023
14:00 - 16:00

Dit event is reeds afgelopen

Roadmap to robotics: Physical computing en meer adhv de micro:bit:

Een micro-controller, een arduino, een raspberry pi, een lego mindstorm, een micro:bit, … de lijst van ontwikkelboardjes die het mogelijk maken om op een creatieve manier interactieve systemen te ontwerpen, te bouwen en te programmeren wordt steeds langer en toegankelijker.

In deze workshop gebruiken we de micro:bit een ontwikkelboardje van minder dan 20 euro per stuk. We starten met een overzicht van de standaard onboard kenmerken (LEDs, buttons, pins, sensors, communication,…).
Daarna kijken we hoe we de micro:bit kunnen programmeren. Dit kan standaard op twee manieren: blockbased of met Python.

Door code te ontwikkelen koppelen we de input van sensoren aan de output van actuatoren. Aan de hand van kleine projectjes tonen we vervolgens verschillende toepassingen (bijvoorbeeld hoe je de middelpuntvliedende kracht kan bepalen door een microbit te bevestigen aan een draaiend fietswiel). Daarna kan de creativiteit zegevieren.
Het programma bespreken we in overleg met de leerkracht en stemmen we af op de groep.

• Doelpubliek: leerlingen derde graad secundair onderwijs uit richtingen met de doorstroom of dubbele finaliteit
  • Datum: woensdag 15 februari 2023 | 14u00 - 16u00
  • Verplicht inschrijven: Graag een seintje indien je ingeschreven bent maar toch niet aanwezig kan zijn.
  • Locatie: Expertisecentrum voor Digitale Media - Universiteit Hasselt - Wetenschapspark 2 - 3590 Diepenbeek
  • Contactpersoon: Thijs Vandenryt, thijs.vandenryt@uhasselt.be

Inschrijven vanaf woensdag 11 januari 2023.

Het aantal inschrijvingen is beperkt.
Schreef je in en ben je verhinderd door omstandigheden, laat dit even weten door een mailtje te sturen aan els.smeyers@uhasselt.be.

Terug naar het Proef van een les overzicht