Erfenis van 20.000 euro voor lichttherapie bij kankerpatiënten

De onderzoeksgroep van prof. dr. Jeroen Mebis, diensthoofd Medische Oncologie Jessa Ziekenhuis en hoofddocent aan de UHasselt, krijgt een erfenis van 20.000 euro. Jeroen Mebis voert met zijn team onderzoek naar het gebruik van lichttherapie om onder andere wondheling en haargroei te stimuleren en ontsteking, pijn en vochtophoping te verminderen bij kankerpatiënten. Met het legaat zal de onderzoeksgroep nu onder meer nieuwe toestellen voor fotobiomodulatie aankopen.

21 11 16 Cheque Legaat Prof Mebis (2) 21 11 16 Cheque Legaat Prof Mebis (2)

Schenking aan Universiteitsfonds UHasselt

71.651 diagnoses van kanker werden er in 2019 in België geregistreerd. En ondanks dat de behandeling van kanker de afgelopen jaren grote vooruitgang boekt, kampen kankerpatiënten nog steeds met nevenwerkingen van onder andere chemotherapie, radiotherapie of chirurgie. “Denk hierbij aan huidreacties, zenuwpijnen, haarverlies of lokale vochtophoping”, zegt prof. dr. Jeroen Mebis. Zijn team aan UHasselt en Jessa Ziekenhuis voert al sinds 2007 onderzoek naar ondersteunende oncologische zorg voor kankerpatiënten.

Unieke lichttherapie

De onderzoeksgroep gebruikt hiervoor fotobiomodulatietherapie. Een vorm van lichttherapie waarbij het herstelmechanisme van cellen gestimuleerd wordt door middel van infrarood laser of LED-licht. “De afgelopen jaren kenden we al heel mooie resultaten met ons onderzoek”, zegt. dr. Jolien Robijns van het Limburg Clinical Research Center (LCRC). “Al tal van onze resultaten worden ondertussen toegepast binnen de standaardzorg voor kankerpatiënten. Zo kunnen we nevenwerkingen van de kankerbehandeling verminderen en verhogen we het comfort en de kwaliteit van het leven van patiënten zowel tijdens als na de kankertherapie.”

Mooie erfenis

Met het legaat zal de onderzoeksgroep nu onder meer nieuwe toestellen voor fotobiomodulatie aankopen. Die willen ze gebruiken in de nieuwe twee projecten die ze op dit moment volop uitwerken. Eén project focust op het tegengaan van haarverlies als gevolg van chemotherapie. Een ander project gaat over de toxiciteit van radiotherapie bij gynaecologische kankerpatiënten. “Ons ultiem doel is om ervoor te zorgen dat de therapie met fotobiomodulatie tot de standaard oncologische ondersteunende zorg zal behoren. Op die manier kan iedere oncologische patiënt de voordelen van deze lichttherapie ondervinden. Met deze erfenis, waar we zeer dankbaar voor zijn, kunnen we een nieuwe stap zetten in ons verhaal.”

Wil jij ook onderzoek aan UHasselt steunen? Ontdek op deze pagina alles over het Universiteitsfonds UHasselt.

Meer cases over
Universiteitsfonds