Studie- en reflectiedag 'Intergemeentelijke samenwerking vandaag en morgen'

25 november 2022
PXL Hogeschool - Elfde-Liniestraat 26 (gebouw B) 3500 Hasselt
Banner Website Banner Website

Dit event is reeds afgelopen

Al meer dan een eeuw beroepen gemeenten zich op intergemeentelijke samenwerking (IGS) om aan lokale dienstverlening te doen. Nutsvoorzieningen zoals waterdistributie, energielevering en afvalverwerking zijn slechts enkele voorbeelden van activiteiten die op intergemeentelijke wijze worden uitgevoerd. De laatste decennia staat IGS echter vaak op gespannen voet met ontwikkelingen in de samenleving. Met enkele belangrijke uitdagingen in het vooruitzicht, willen we stilstaan bij de toekomst van IGS. Het doel van deze dag is om een academisch en maatschappelijk debat over de uitdagingen en troeven van intergemeentelijke samenwerking op gang te brengen en vanuit een multidisciplinaire invalshoek te reflecteren over 'de intercommunales'.

Format: Een vrijdag gevuld met keynotes, presentaties en debatten over intergemeentelijke samenwerking. Er komen drie thema's aan bod:

1. de democratische legitimatie van en het toezicht op IGS,
  2. intercommunales op de markt,
  3. de regiovorming.

Doelgroep: Lokale bestuurders, gemeenteraadsleden, bestuurders van inter-gemeentelijke samenwerkingsverbanden, stakeholders, politici, beleidsmakers, toezichthouders, ondersteunende organisaties, academici en onderzoekers, studenten, ...

Output: Een verslagboek met expertenbijdragen over intergemeentelijke samenwerking vandaag en morgen.

Meer info en mogelijkheid tot inschrijven, vindt u hier.

Terug naar het Agenda overzicht