FWO-beurs van 1,8 miljoen voor onderzoek naar woningontwerp en welbevinden bij ouderen

De onderzoekslijn Designing for More van de faculteit Architectuur en Kunst heeft als leadpartner een SBO-onderzoeksproject van 1,8 miljoen euro toegekend gekregen van het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek - Vlaanderen. Het 4-jarige project samen met VUB en Hogeschool PXL onderzoekt hoe woningontwerp kan helpen om het welbevinden bij ouderen te verbeteren. Het is voor het eerst binnen de faculteit Architectuur en kunst dat ze leadpartner zijn in een SBO-project.

Hoe bepaalt een woning het welbevinden?

Het project 'SBO-HOUSE: innovating housing for older adults and subjective wellbeing’ wordt geleid door prof. dr. Ann Petermans (onderzoeksgroep ArcK-Designing for More). “Samen met onze onderzoekspartners en een dertigtal maatschappelijke partners gaan wij demonstratieprojecten opstarten rond de rol van architectuur en interieurarchitectuur bij het welbevinden van ouderen.”

De onderzoekers richten zich binnen het project specifiek op ouderen die zelfstandig thuis wonen. Ze kijken naar wat er in de woning van deze diverse groep van personen nodig is, zodat men zich gelukkig kan voelen in huis en welke aanpassingen of innovatieve technieken dat welbevinden nog kunnen verbeteren. “Als start zullen we bestaande vernieuwende woonconcepten voor ouderen wereldwijd in kaart brengen. Hierna werken we o.a. aan een evaluatie-instrument waarmee ouderen, maar ook hun omgeving of architecten mee aan de slag kunnen om de kansen en risico’s rond welbevinden in hun woning in kaart te brengen. Dit kunnen ze gebruiken als er een renovatie moet gebeuren of een nieuwe woning wordt gebouwd. In een latere fase van het project zullen we dan ook nieuwe prototypes aanreiken waarvan o.b.v. het gevoerde onderzoek blijkt dat ze impact kunnen hebben op het welbevinden van mensen. Hiervoor hebben we twee demonstratieprojecten voorzien”, zegt Ann Petermans.

Dit is een heel mooie erkenning. Al drie jaar werken wij aan dit project, samen met een 30-tal partners
Ann Petermans

Zes nieuwe onderzoekers

De onderzoekers krijgen voor dit project een financiering van 1,8 miljoen euro, waarmee ze zes nieuwe onderzoekers zullen aanstellen. Voor de faculteit Architectuur en Kunst is het de eerste keer dat ze als leadpartner een SBO-beurs binnen het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek verkrijgen. “Een heel mooie erkenning. Al drie jaar werken wij aan dit project, samen met partners waaronder architecten,  het Team Vlaams Bouwmeester, Confederatie Bouw, aanbieders van woningen voor ouderen en diverse overheidsdiensten. Nu is het eindelijk zover en we hebben er ontzettend veel zin in, want de gesprekken rond vervolgtrajecten na dit onderzoek zijn ook al volop lopende.”

Ook FWO-beurs voor BEW en REC

FWO kende ook een beurs toe aan de faculteit Rechten en Bedrijfseconomische wetenschappen. Met leadpartner UAntwerpen zullen proffen Steven Van Garsse (REC) en Sebastien Lizin (BEW) werken aan een project rond innovatieve financiering voor ecologische ontwikkeling in Vlaamse steden. Hierbij wordt onder meer gezocht naar duurzame verdienmodellen om ecologische ontwikkelingen te financieren. Een omschakeling van top-down, publiek geleide planning naar een proces met samenwerking tussen verschillende actoren gericht op ontwikkelen, ontwerpen, financieren en beheren is daarbij nodig. Het onderzoek zal stedelijke leeflabs opzetten in de stad Antwerpen, Turnhout, Genk en Leiedal.

Postdoctoraal mandaat

Twee UHasselt-collega’s ontvangen ook een postdoctoraal mandaat.

Elke Couchez (ARK) zal zich in haar onderzoek “Pedagogische tools en ontwerpstrategieën voor stedelijke regeneratie” toeleggen op het schrijven van een intellectuele geschiedenis van het International Laboratory of Architecture and Urban Design. Dit was een educatieve non-profitorganisatie opgericht door de architect Giancarlo de Carlo die in de periode 1976 & 2005 opereerde in de tussenruimten van de disciplines architectuur, conservatie, stedenbouw en planning. Dit onderzoek wil bijdragen aan de noodzakelijke intellectuele en conceptuele onderbouwing van ontwerpstrategieën en tools in het huidige studio-gebaseerde ontwerponderwijs.

Aslihan Babayigit (WET) onderzoekt het gebruik van perovskietmaterialen als basis voor zonnecellen. Dit materiaal heeft ontzettend veel voordelen omdat het flinterdun kan zijn en toch energie kan opwekken, maar er zijn ook nadelen en zelfs gevaren aan. Zo is het materiaal toxisch en onstabiel. Recent verbleef Aslihan Babayigit voor haar onderzoek ook aan de gerenommeerde universiteit King Abdullah University of Science and Technology in Saudi-Arabië.