Actueel

Hieronder vindt u een overzicht van alle nieuwsberichten over UHasselt

Voor persvragen, kan u hier terecht

UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw UHasselt, campus Hasselt, voorzijde gebouw
Foto 7
17 jan

Perenbomen in klimaatkoepels UHasselt tonen de toekomst van fruitteelt

In 6 klimaatkoepels van de Ecotron Hasselt University zullen wetenschappers de volgende drie jaren onderzoek voeren naar de impact van de klimaatverandering op de perenteelt in onze regio. 12 perenbomen kregen een plaats in de koepels, waarin het klimaat van 2040 wordt gesimuleerd.

Escape Project Niel Hens Lisa Hermans Sarah Vercruysse DSI 2023
13 jan

Europese epidemiologen en biostatistici werken aan draaiboek voor volgende uitbraken van infectieziekten

Aan UHasselt hebben epidemiologen en biostatistici uit verschillende Europese landen het startschot gegeven voor ESCAPE. Dit Europees onderzoeksproject, met een totaalbudget van 3,2 miljoen euro, werkt aan een algemeen draaiboek om landen beter voor te bereiden op mogelijke nieuwe uitbraken van infectieziekten.

Dr. Pieter Severijns
22 dec

Zonder doktersvoorschrift naar de kinesist bij acute lage rugpijn: beter geholpen en kostenbesparend?

Is het goedkoper voor de maatschappij en beter voor de patiënt wanneer personen met acute lage rugpijn rechtstreeks naar de kinesist kunnen gaan, en niet meer eerst naar de huisarts voor een doktersvoorschrift? Op vraag van het RIZIV zoeken revalidatiewetenschappers van UHasselt, UAntwerpen, KU Leuven en UCLouvain hierop een antwoord.

Bartsandra Klein
20 dec

Bart Vermang nieuwe co-voorzitter Jonge Academie

De Jonge Academie heeft Sandra Van Puyvelde en Bart Vermang verkozen tot nieuwe voorzitters. Ze nemen hun voorzittersmandaat op van 1 april 2023 tot en met 31 maart 2025.

Groepsfoto Milestone IMOB
14 dec

Technologische interventies moeten arbeidsomstandigheden professionele chauffeurs verbeteren

Om de werkomstandigheden van professionele chauffeurs te verbeteren en het beroep opnieuw aantrekkelijker te maken, gaan onderzoekers van UHasselt, KU Leuven en UAntwerpen samen met VIL op verschillende momenten tijdens de volgende drie jaar chauffeurs opvolgen

Patrizia Zanoni
05 dec

Welke impact hebben digitale technologieën op de werkomstandigheden in logistieke bedrijven?

Om zo snel en efficiënt mogelijk producten aan klanten te kunnen bezorgen, gebruikt de logistieke sector heel wat digitale technologieën, onder andere in hun magazijnen. Maar welke impact hebben al die technologieën op de werknemers en op de kwaliteit van de jobs en de tewerkstelling? Dat zal Universiteit Hasselt samen met academische partners en logistieke bedrijven uit België, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Polen onderzoeken.

Aisling D'hooghe Meter UMSC
02 dec

Red panther Aisling D’Hooghe bekroond tot meter van het Universitair MS Centrum

Nationaal hockeyspeelster Aisling D’Hooghe wordt de meter van het Universitair MS Centrum (UMSC), een samenwerking van UHasselt en Noorderhart in Pelt. Aisling D’Hooghe lijdt zelf aan MS, toch combineert ze dit met een topsportcarrière.

Imaginary Tentoonstelling Niel Hens Jeroen Wynen Wiskunde
21 nov

“Verdorie wiskunde is knap”: expo Imaginary toont pracht en kracht van wiskunde

Alles rondom ons in de wereld is gebaseerd op wiskunde. Dat toont de expo Imaginary, nog tot eind december te bezoeken op campus Diepenbeek. Zo’n 700 honderd leerlingen middelbaar onderwijs zullen de volgende weken een bezoek brengen aan de expo.

Jo Brouns FWO Jelle Hendrix
24 okt

1,33 miljoen euro voor geavanceerde lichtmicroscoop UHasselt

BIOMED UHasselt kan met de steun van Vlaams minister Jo Brouns en het Fonds Wetenschappelijk Onderzoek een geavanceerde lichtmicroscoop in gebruik nemen. Het toestel van in totaal 1,33 miljoen euro zal een boost zijn voor het biomedisch onderzoek aan UHasselt en voor de zorgsector in de regio.

Afbeelding Kwantumcomputer
10 okt

UHasselt bouwt mee aan eerste Europese netwerk van kwantumcomputers

Universiteit Hasselt werkt de volgende jaren binnen het Europese programma European High-Performance Computing Joint Undertaking mee aan de ontwikkeling van het eerste Europese netwerk van kwantumcomputers. Met een totaalbudget van 100 miljoen euro is dit het meest ambitieuze programma rond kwantumcomputers in Europa.

Foetus Onderzoek Roetdeeltjes Tim Nawrot
06 okt

Nog voor hun geboorte hebben baby’s al roet in hun longen en hersenen

In vitale organen van ongeboren baby’s zijn er al sporen van luchtvervuiling terug te vinden. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Universiteit Hasselt en de Universiteit van Aberdeen, dat gepubliceerd werd in The Lancet Planetary Health.

Judith Fraussen En Veerle Somers
01 jul

250.000 euro vanuit Wings for Life voor ruggenmergonderzoek UHasselt

BIOMED-onderzoekers dr. Judith Fraussen en prof. dr. Veerle Somers krijgen van de internationale organisatie Wings for Life samen 250.000 euro voor hun ruggenmergonderzoek. Als één van de weinige onderzoeksgroepen ter wereld, onderzoeken zij bloed- en weefselstalen van personen met traumatische ruggenmergletsels.