EXPO: Exploration Antarctica and Paper X Senses

Vanaf 10 februari 2023, 15 uur
Campus Diepenbeek, gebouw D
Tony Van Autenboer Tony Van Autenboer

Dit event is reeds afgelopen

EXPLORATION ANTARCTICA  – Where Wise Men Dare Not Tread –

The prof. em. dr. Tony Van Autenboer-collection, is een nieuwe permanente UHasselt-tentoonstelling gewijd aan de poolgebieden en bestaande uit een unieke collectie foto’s, instrumenten en documenten ter beschikking gesteld door wijlen prof. em. dr. Tony Van Autenboer en andere donateurs, en opgedragen aan Baron Gaston De Gerlache. prof. em. dr. Tony Van Autenboer was geoloog en expeditieleider van verschillende Belgische Antarctische Expedities in de periode 1957-1970. Als een van de laatste ontdekkingsreizigers/onderzoekers van het heroïsch tijdperk van poolonderzoek met hondensleeën en zonder radiocontact, verkende hij de regio Sor Rondane, de laatste onontdekte grote bergketen op deze planeet.

“PAPER X SENSES” van Denise Peeters is de eerste tijdelijke crossover tentoonstelling in de “X-Wall of Science & Art”. Hierbij gaan de manshoge papieren sculpturen van Denise Peeters - sculpturen die doen denken aan ijsbergen - een dialoog aan met de Antarctica-expo en prof. Van Autenboer-collectie.

Meer info via jean.manca@uhasselt.be

Met de steun van Universiteit Hasselt (Faculteit Wetenschappen / vakgroep Fysica), Stad Hasselt, Nationale Loterij en SLiM VZW.

Bijzondere dank aan familie Van Autenboer, familie De Gerlache, prof. int. arch. Johannes Klaps (scenografie), AntarctiX-Tiger Team (Chris Cammaer, Michel De Roeve, Mieke Goris, Rik Lempens, Koen Daniëls en Johan Soogen), Frédérique De Keyser en Johan Schoofs (Universiteitsfonds), Marten Dijkstra, Jean-Jacques Derwael, Prof. H. Decleir, andere donateurs en International Polar Foundation (ere-doctor Alain Hubert).

Terug naar het Agenda overzicht