Leerstoel Inclusief en Excellent Onderwijs

20 01 30 Leerstoel Herman Reynders 01 Blokbeeld 20 01 30 Leerstoel Herman Reynders 01 Blokbeeld

UHasselt voert binnen de leerstoel ‘Inclusief en Excellent Onderwijs’ onderzoek naar het wegwerken van onderwijsongelijkheid in Limburg. Herman Reynders, ere-gouverneur van de provincie Limburg, leidt deze leerstoel. Nog te veel Limburgse jongeren kampen met een leerachterstand en verlaten de schoolbanken zonder diploma. De leerstoel is een initiatief van de Provincie Limburg en brengt goede praktijken wetenschappelijk in kaart.

Inclusief en excellent onderwijs wil iedereen die aan een studie begint maximale leerkansen bieden, ook de groepen die vaker uit de boot dreigen te vallen. “Want die laatste groep is nog steeds te groot”, zeggen UHasselt-professoren Katrien Struyven en Patrizia Zanoni, titularissen van deze leerstoel.

“Prestaties van leerlingen hangen te vaak af van kenmerken waar de leerling zelf geen vat op heeft. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de sociaal-economische situatie waar ze in opgroeien, de thuistaal, religie, geslacht of beperkingen”, zegt Katrien Struyven. “Deze kenmerken bepalen vanaf jonge leeftijd – vaak onbewust – mee hun studiesucces. Bij kansengroepen is de participatie aan en de doorstroom in het hoger onderwijs lager, waardoor hun kansen op de arbeidsmarkt kleiner worden. Dat zien we zowel aan UHasselt als aan de Limburgse hogescholen. Dat kan en dat moet anders.”

Zoeken naar succesverhalen

Voor de aanpak van dit probleem heeft de Provincie Limburg binnen de Universiteit Hasselt een leerstoel opgericht: ‘UHasselt Leerstoel Gouverneur Herman Reynders, Inclusief en excellent onderwijs in Limburg: Scholen die het verschil maken’. Ere-gouverneur Herman Reynders leidt deze leerstoel die drie jaar loopt. “Inclusief en excellent onderwijs betekent dat we onderwijs willen aanbieden dat maximale leerkansen biedt aan iedereen, ook aan hen die nu vaak uit de boot dreigen te vallen”, zegt prof. Patrizia Zanoni. “Op elk onderwijsniveau, zowel in het kleuter, lager, secundair of hoger onderwijs, moeten we namelijk inzetten op de kansenbevordering en talentontwikkeling van ieder kind.”

De leerstoel gaat op zoek naar succesverhalen die onderwijsongelijkheden op een doeltreffende manier wegwerken, identificeren, documenteren en te onderzoeken. “We gaan op zoek naar goede voorbeelden van excellent en inclusief onderwijs die een antwoord bieden op de grote uitdagingen waar Limburg, Vlaanderen, Europa en de wereld voor staan. Deze inspirerende praktijken zullen we dan delen met andere scholen in Limburg, Vlaanderen en daarbuiten. Zo organiseren we studiedagen, workshops en een congres om leerkrachten, directies en bestuurders kennis te laten maken met deze good practices”, zegt Katrien Struyven.

Wil u een leerstoel oprichten?
Lees hier hoe u dat kan doen én wat uw voordelen zijn.