xTV: Exploratieve Televisie (Onderzoek)

Het doel van dit project is het ontwikkelen van nieuwe iDTV (interactieve digitale televisie) ervaringen en productietechnieken, mogelijk gemaakt met surround (omni-directionele en panoramische) video. Surround video is video 'waarin men kan rondkijken', vergelijkbaar met Quicktime VR of Google Streetview, maar dan voor bewegende beelden. De kijker heeft de vrijheid om zijn kijkrichting willekeurig te kiezen, zoals dit ook mogelijk is bij het navigeren door 3D computer graphics omgevingen, bijvoorbeeld in computer games. Dit heeft als gevolg dat de kijker deze beelden ervaart 'van binnenuit' in plaats van 'van buitenaf'. Het is bekend dat dit immersieve effect reeds optreedt bij het bekijken van surround video op een relatief klein computerscherm, terwijl men navigeert met muis of toetsenbord. De verwachting is dat dit ook het geval zal zijn wanneer men uitgezonden surround video op een televisietoestel bekijkt, terwijl men navigeert via de afstandsbediening van de set top box. Dit zal resulteren in een kijkervaring die dichter bij 'het exploreren van een uitgezonden omgeving' zal liggen, dan bij 'het bekijken van uitgezonden beeldmateriaal'.

01 januari 2011 - 31 december 2012