Logo UHasselt

menu

Onderzoek


Onderzoek UHasselt

Onderzoek

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

ArcK (ArcK) : project R-8431

Titel : Material world : Sensorische ervaring en duurzaamheid als strategie bij materiaalkeuzes voor winkelinterieurs. (R-8431)
Abstract: De opkomst van e-commerce, de economische crisis en het veranderde koopgedrag van de consument maken dat een retailer vandaag ervoor moet zorgen dat het fysieke winkelpunt relevant blijft. Het is voor een retailer een must dat hij zijn verhaal duidelijk overbrengt naar de consument en hij met zijn winkel de klant emotioneel weet te raken. Een doordachte materiaalkeuze draagt hieraan bij. Enerzijds zijn retailers vandaag bewuster bezig zich te onderscheiden en te vermerken en zijn consumenten daar ook gevoelig voor. Anderzijds wordt duurzaam ondernemen belangrijker en zetten zowel Vlaanderen als de EU volop in op duurzaam materialenbeheer. Toch blijkt dat de kennis hierover te beperkt is of zelfs helemaal onbestaande. Ook ontwerpers maken nog te weinig gebruik van sensorische eigenschappen van materialen om een bepaalde identiteit te communiceren. Zij baseren zich in de eerste plaats op de technische en de esthetische eigenschappen van een materiaal en houden meestal ook geen rekening met de ecologische aspecten ervan bij het ontwerp van een winkelinrichting. Als algemeen doel willen we tot meer doordachte, belevingsgerichte en duurzamere materiaalkeuzes komen voor winkelinterieurs door het sensibiliseren, bijbrengen van kennis en ondersteunen van de verschillende stakeholders
Periode project: 1/10/2017to31/10/2019

Andere projecten van ArcK (ArcK) :

Details van ArcK (ArcK) :