Logo UHasselt

menu

studiedag binnenklasdifferentiatie


studiedag binnenklasdifferentiatie

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

STUDIEDAG BINNENKLASDIFFERENTIATIE

Leerverschillen zijn inherent aan de klaspraktijk. Deze verschillen als troef inzetten om elke leerling maximale leerkansen te bieden, is wat binnenklasdifferentiatie (BKD) doet.

Deze studiedag introduceert beginnende en ervaren lesgevers en onderwijsondersteuners in de principes en methodieken van binnenklasdifferentiatie. Een variatie aan activiteiten werkt daarbij inspirerend:

  • De plenaire sessie stelt het praktijkgerichte BKD-leer-kracht model centraal; een model dat handvaten biedt om BKD te (h)erkennen en vorm te geven in lessen en op school.
  • De werksessie is erop gericht om aan de slag te gaan met het uitdenken van een gedifferentieerde les of lessenreeks.
  • De keuzesessies bieden de mogelijkheid om een eigen invulling te geven aan de studiedag.

Het aanbod is afgestemd op binnenklasdifferentiatie in het lager onderwijs en secundair onderwijs.

 

Programma

08.30 - 09.00 uur Onthaal en registratie
09.00 - 10.15 uur Plenaire sessie: Binnenklasdifferentiatie - Ieders leer-kracht realiseren? Een kunst en een wetenschap.
10.15 - 10.45 uur Koffiepauze
10.45 - 12.15 uur Werksessie: In 5 stappen naar een gedifferentieerde les
12.15 - 13.15 uur Lunchpauze
13.15 - 14.30 uur Keuzesessie 1
14.30 - 14.45 uur Koffiepauze
14.45 - 16.00 uur Keuzesessie 2
 
 

Inhoud keuzesessies

 
1/ Evalueren anders bekeken: Evaluatie als basis voor differentiatie.

Differentiatie en evaluatie gaan samen, maar hoe realiseer je dit? Hoe kan je inzicht krijgen in het leerproces van leerlingen en op basis hiervan differentiëren? We werken tijdens deze sessie met het boek en de toolbox formatieve evaluatie, ontwikkeld door de Karel de Grote Hogeschool, om evalueren en differentiëren met elkaar te verbinden. Deelnemers denken na over de mogelijke inzetbaarheid van evaluatie in de eigen (school)context en bespreken opties om ook bij de beoordeling van het leerproces te differentiëren.

Spreker: Debbie De Neve
Doelgroep: Secundair onderwijs
 
 
2/ Inspirerende voorbeelden van differentiatie in lager en secundair onderwijs
 
In deze sessie gaan we met het boek en digitaal materiaal aan de slag om verschillende vaak gebruikte werkvormen rond differentiatie te bekijken. Breng zeker een laptop of tablet mee naar deze sessie om samen aan de slag te gaan.
 
Sprekers: Hadewijch De Doncker
Doelgroep: Lager en secundair onderwijs
 
 
3/ Binnenklasdifferentiatie: Haalbaar? Werkbaar? Wat vinden leerlingen? Bekommernissen en hoe hiermee om te gaan.

Mogelijk denk je al enige tijd: ik zou graag meer aan differentiatie doen, maar loop je tegen een aantal drempels aan. Op een coachende manier zoeken we naar concrete oplossingen voor jou, zodat je met véél goesting vaker de uitdaging aangaat. De coaching-oefeningen kan je nadien inzetten in de klas met jouw leerlingen.
 
Spreker: Katrien Struyven en/of Esther Gheyssens
Doelgroep: Lager en secundair onderwijs
 
 
4/ Digitaal evalueren

Voor veel leerlingen staat evalueren gelijk aan stress, saaiheid en/of geklaag en gezucht. Voor leerkrachten is evalueren cruciaal, zowel om leerlingen goed te kunnen begeleiden, als om hen correct te beoordelen. Dankzij kleine ingrepen en slimme IT-toepassingen maken we onze evaluaties kwaliteitsvol, motiverend en haalbaar. Je krijgt een kort theoretisch kader, doet inspiratie op met een resem praktijkvoorbeelden (o.a. uit de e-course Leren Differentiëren) en wisselt ‘tips en tricks’ uit eigen ervaring uit. 
 
Spreker: Saskia Vandeputte
Doelgroep: Secundair onderwijs