Logo UHasselt

menu

Growth Academy


Growth Academy

Logo UHasselt Universiteit Hasselt - Knowledge in action

MASTERCLASS VALUE PROPOSITION DESIGN


 

Ontdek hoe goed uw aanbod is afgestemd op de markt en waar het beter kan

De essentie achter elke aankoop, of de klant nu een particulier is of een bedrijf, is dat het product of de dienst een pijnpunt bij een klant weghaalt, of hem een voordeel oplevert. De manier waarop een bedrijf een voordeel wil bieden of een pijnpunt wil weghalen, dat is in essentie de value proposition.

Maar is de value proposition van uw aanbod wel optimaal?

Het eerlijke (en terechte) antwoord van vele ondernemers is dat ze dat niet precies weten. En dus blijft de hamvraag of een bedrijf wel het onderste uit de kan haalt of het, integendeel, haar potentieel niet helemaal benut.

 

 

 

 

In deze masterclass leert u uw value proposition juist in kaart brengen. En verbeteren.

De value proposition maakt deel uit van het businessplan van elk bedrijf. In die zin komt de value proposition ook aan bod in de masterclass Businessmodel Design.

Bij een juiste en doorgedreven analyse komt echter zo veel kijken, dat het ontwerpen van een juiste value proposition extra aandacht verdient.

Daarom hebben de bedenkers van het Business Model Canvas ook een nieuw boek gewijd aan Value Proposition Design. Het boek van Osterwalder en Pigneur werd in de Benelux gelanceerd samen met Matty Paquay. De voorstelling gebeurde trouwens aan deze universiteit.

Er is dus geen betere opleiding denkbaar dan deze masterclass om jouw potentiële klanten, hun noden en verwachtingen, en jouw aanbod naadloos op elkaar af te stemmen.

 

 

Inhoud

 

DAG 1

  • Ontdek waar de waardepropositie in jouw bedrijfsaanbod zit en waar die propositie tekort schiet.

  • Je eigen waardeproposities in kaart brengen en ontwerpen: krijg de basisvaardigheden onder de knie.
    • Maak kennis met de bouwstenen van een waardepropositie.  
    • Leer de bouwstenen op een overzichtelijke manier in kaart brengen en benoemen aan de hand van praktijkvoorbeelden.

 

DAG 2

  • Hoe value proposition design skills gebruiken om je organisatie te mobiliseren?
    • Van idea generation tot marktrijp product of dienst.
    • Hoe je organisatie betrekken bij het testen van nieuwe ideeën en deze omzetten in lanceerbare nieuwe producten en diensten ?
    • Hoe anderen trainen in je aanbod zodat ze een hogere succes rate hebben tijdens sales trajecten ?
    • Hoe betere sales tools ontwikkelen op basis van concreet value proposition design ?
    • Hoe kan Value proposition design helpen om meer leads te genereren?
    • Leer je aanbod aanpassen doorheen de verschillende levensfases van je product of dienst.
    • Verhoog de doorloop snelheid van je productontwikkeling en lancering sneller en beter.

  • Hoe nieuwe producten en diensten ontwikkelen die klanten echt willen kopen?
    • Hoe focussen op de echte noden van de klant ?
    • Hoe zorgen voor een fit tussen de noden van de klanten en de ‘features’ van mijn product of dienst?
    • Hands on skills ontwikkelen op basis van reële cases
      • In innovatie projecten
      • In product management
      • In open innovatie projecten

 

 

Waarom deze masterclass volgen?

Op 7 en 8 juni 2018 vond de eerste editie plaats van de Masterclass Value Proposition (Growth Academy) onder begeleiding van Matty Paquay.

Tijdens deze masterclass leerden de deelnemers hun value proposition juist in kaart brengen en verbeteren.

Waarom moét je als ondernemer deze masterclass gevolgd hebben?

De deelnemers van de masterclass Value Proposition zijn alvast enthousiast en delen dan ook graag hun ervaringen

 

 

 

 

Doelgroep

Elke onderneming kan de inzichten uit deze masterclass gebruiken. Value proposition design is nuttig in de dagelijkse bedrijfsvoering. Het helpt:

  • Bij het analyseren van wat de concurrentie doet
  • Om nieuwe medewerkers te trainen in het aanbod
  • Bij het ontwerpen van betere sales tools
  • Bij het ontwikkelen van acties die meer leads genereren
  • Bij het uitvoeren van de marktpositionering

Daarnaast is value proposition design ook nuttig in specifieke projecten:

  • Zowel in innovatietrajecten als bij product management helpt value proposition design bij het ontwikkelen van bruikbare vaardigheden door te werken met realistische voorbeeld cases.

Belangrijk: consultants en in-house trainers passen niet in dit opleidingsconcept. Bij voldoende interesse kan hiervoor een aangepaste opleiding worden voorzien.

 

 

Docent

Matty Paquay staat aan het hoofd van Paquay & Associates, een bedrijf dat zich specialiseert in de begeleiding van industriële ondernemingen en groei-KMO’s die op het kantelpunt van een nieuwe groeifase zitten. In tegenstelling met vele andere consultants verkeert een overgroot gedeelte van de klanten van Paquay & Associates net niet in een crisis maar zoeken ze net oplossingen om hun sterke groei te kunnen volgen.

Hij is één van de 30 certified business model design trainers wereldwijd van Alexander Osterwalder en werkte mee aan diens laatste boek Value Proposition Design.

Daarnaast is Matty mentor van de internationale MBA-studenten en in het KMO Excellence programma voor entrepreneurs aan de Vlerick Business School en is hij visiting professor Entrepreneurship & Business Modeling aan de Universiteit Hasselt.

Matty gelooft niet in dikke verslagen en hoogdravende theorieën, maar werkt met zijn ondernemers aan veranderingsprocessen waarbij concrete acties en een strikte opvolging centraal staan. Matty is co-auteur van het boek “De Groeiparadox : waarom groeien ondernemingen afremt en pijn doet. En wat er aan te doen.”

 

 

 

Praktische info

Data

  • dinsdag 16 en woensdag 17 oktober 2018

Tijdstip:

  • Telkens van 09.00 tot 17.00 uur

Locatie

  • UHasselt, campus Hasselt, Oude Gevangenis, Marterlarenlaan 42, 3500 Hasselt 

Kostprijs:

  • € 1750 excl. btw (incl. deelname, catering en cursusmateriaal)
  • U kunt gebruik maken van de kmo-portefeuille voor gedeeltelijke betaling van het inschrijvingsgeld. Meer info >
  • Co-valent, het vormingsfonds van chemie, kunststoffen en life sciences (werknemers van PC 116 en 207) geeft aan de bedrijven die tot RSZ-categorie 087 behoren de mogelijkheid om hun opleidingskosten terugbetaald te krijgen door subsidies. Uw bedrijf betaalt de kosten van de opleidingen en dient nadien de bewijsstukken bij Co-valent in. Meer info >

 

Inschrijven

Inschrijven kan enkel via het online inschrijvingsformulier. Uw aanmelding wordt bekeken door de toelatingscommissie. U wordt altijd geïnformeerd over toelating of niet.

 

 

 

Veelgestelde vragen

  • Moet ik de masterclass businessmodel design hebben gevolgd om aan deze masterclass deel te kunnen nemen?
    Voorkennis van Businessmodel design is nuttig maar zeker niet noodzakelijk. Alle technieken die nodig zijn voor value proposition design worden in deze masterclass aangeleerd. Voor deelnemers die businessmodel design gevolgd hebben is de start van de masterclass een nuttige opfrissing.

 

  • Moet ik het boek Business Model Generation of Value Proposition Design van Osterwalder en Pigneur bestudeerd hebben om deze masterclass te kunnen volgen?
    Er is geen specifieke voorkennis vereist. Deelnemers die één of beiden boeken hebben gelezen zullen dat zeker niet als een nadeel ervaren, maar de masterclass kan zeker worden gevolgd zonder deze voorkennis.

 

 

Partners