Hasselt Diamond Workshop 2024 - SBDD XXVIII

Groepsfoto SBDD 2024 Groepsfoto SBDD 2024

De Hasselt Diamond Workshop 2024 (SBDD XXVIII), gehouden in Hasselt, België van 28 februari tot 1 maart, is een wereldwijd gerenommeerde jaarlijkse bijeenkomst voor onderzoekers op het gebied van diamanttechnologie. De 28e editie, onder leiding van Professoren Ken Haenen en Miloš Nesládek, werd gekenmerkt door:

• 8 gastsprekers
  • 34 mondelinge presentaties
  • 119 posterpresentaties
  • 264 vertegenwoordigers van onderzoekinstellingen en de industrie

Dit jaar lag de nadruk op diamantoppervlakken en -interfaces, maar ook onderwerpen als de groei van diamantmateriaal van hoge kwaliteit, inclusief doping, de fysica van kleurcentra en hun eigenschappen, en de chemie en fysica van diamantoppervlakken kwamen aan bod. De conferentie bood ook een forum voor het bespreken van het gebruik van deze eigenschappen in bijvoorbeeld kwantumapparatuur, elektronica met hoog vermogen, biomedische en biosensortoepassingen en magnetische resonantie.

Partners zoals Seki Diamond Systems, Diatope, MUEGGE, Qnami, HiQuTe Diamond, Mintres, Orbray, Diamfab, Konfidi, en Hasselt University via het Institute for Materials Research, benadrukten de samenwerking tussen de academische wereld en de industrie bij het bevorderen van diamanttechnologieën.

De editie van volgend jaar (SBDD XXIX) vindt opnieuw plaats in Hasselt van 19 tot 21 maart. Deze keer met een focus op diamantgebaseerde quantum devices. Het wisselende voorzitterschap zal worden waargenomen door Prof. Quan Li van The Chinese University of Hong Kong.

group picture SBDD 2024