Innoptus Solar Team wint Solar Challenge voor tweede keer

Het Belgische team heeft opnieuw de Solar Challenge gewonnen, het officieuze wereldkampioenschap voor zonneauto's in Australië. De studenten van de KU Leuven kwamen donderdag als eerste over de streep in Adelaide, Australië. "Ik ben heel trots", zegt professor Bart Vermang (EnergyVille/UHasselt), die hielp bij het selecteren en lamineren van de zonnecellen op het paneel van de Belgische wagen.

© Picture Innoptus Solar Team

Infinite wint

De studenten industrieel ingenieur van de KU Leuven, het Innoptus Solar Team, begonnen donderdagochtend met een voorsprong van 39 kilometer op hun naaste achtervolgers, de studenten uit Twente in Nederland. Ze kwamen uiteindelijk om 10:44 uur lokale tijd (01:44 uur in België) over de finish met hun auto Infinite, een aerodynamisch, kogelvormig ontwerp met drie wielen. Hun gemiddelde snelheid was zo'n 88 kilometer per uur. Het Nederlandse team uit Twente kwam zo'n 20 minuten later binnen.

De deelnemers waren afgelopen zondag aan hun 3.021 kilometer lange tocht begonnen in Darwin, in het noorden van het land. Het Belgische team had ook de vorige editie van de Solar Race in 2019 gewonnen.

Technische innovaties

Volgens UHasselt (imo-imomec) professor Bart Vermang, wiens onderzoeksteam mee de zonnepanelen voor Infinite leverde, in zijn lab in EnergyVille, is de overwinning het resultaat van heel wat technische innovaties. "Ze hebben bijvoorbeeld een vin op de auto gezet, die min of meer werkt als een surfplank. Die kan surfen op de wind, en aangezien er de laatste vijf dagen wat wind was, hebben ze daar gebruik van gemaakt," vertelde hij.

De weersomstandigheden werden ook nauwlettend in de gaten gehouden om optimaal gebruik te kunnen maken van zonne-energie, benadrukt prof. Vermang benadrukt. Er werd onder andere ook rekening gehouden met het gewicht van de bestuurder, omdat dat ook van invloed is op de snelheid. "Er kunnen veel dingen misgaan, maar ik ben erg trots dat we weer gewonnen hebben," besluit prof. Vermang.