Onderwijsproject laat middelbare scholieren kennismaken met het Recht

Uhasseltmagazinestreetlaw Nielsappermont Uhasseltmagazinestreetlaw Nielsappermont
Als civic universiteit wil UHasselt met haar kennis het verschil maken in de samenleving. Hoe kunnen we ook onze rechtenstudenten die civic missie helpen uitdragen? En hoe kunnen we de praktische vertaalslag van het recht in de samenleving in het onderwijs een plek geven? Die vragen inspireerden prof. dr. Stijn Smet en prof. dr. Niels Appermont in 2020 om het Innovatieve Onderwijsproject StreetLaw voor te stellen. Na twee jaar kreeg het een vaste plek in het curriculum.

"Street Law is op zich geen nieuw concept. Het ontstond in de jaren 70 in Georgetown, en kreeg navolging in Angelsaksische landen. Sommige universiteiten richten zich met hun law clinics op gemeenschapscentra, start-ups of gevangenissen. Anderen, zoals de VU Amsterdam, slaan vanuit hun juridische expertise - in de vorm van community service learning - de brug met het secundair onderwijs. Die aanpak sloot mooi aan bij de civic missie van UHasselt waarbij we nauw samenwerken met scholen in de regio, en bij het Probleemgestuurd Onderwijsconcept (PGO) van onze faculteit", aldus prof. dr. Niels Appermont.

"Na vijf jaar rechtenopleiding ben je als afgestudeerde een echte expert in het recht. Je kan de juiste wetsartikelen citeren, kent alle termen uit het wetboek en beheerst de kleinste juridische finesses. Maar hoe deel je die expertise met de gewone mens in de straat?" In het keuzevak StreetLaw brachten Kaya Vanhellemont, Corneel Eerens en Sharleen Quarem hun kennis naar Limburgse middelbare scholen. "Jongeren de kracht van het recht helpen ontdekken: dat was een onvergetelijke ervaring!"

In het UHasselt Magazine (jaargang 18 - nr 4 - oktober 2023, p 16-19) lees je meer over het onderwijsproject, de inhoud van het keuzevak StreetLaw in de masteropleiding en de uitdaging om een groep jongeren te enthousiasmeren vanuit de eigen expertise en passie voor het recht.

Scholen of organisaties die geloven in de kracht van StreetLaw en die willen samenwerken met de faculteit Rechten, kunnen contact opnemen met professor Appermont via niels.appermont@uhasselt.be