Eredoctoraat voor Xaveer De Geyter

Architect Xaveer De Geyter, ingenieur Joëlle Coutaz en neurowetenschapper Michaël Nitsche zijn de nieuwe eredoctoren van Universiteit Hasselt.

Op 28 mei 2024 zullen zij een eredoctoraat krijgen tijdens de Dies Natalis. Daarnaast reikt UHasselt ook een speciale erkenning uit aan Reporters Without Borders.

Xaveer De Geyter©Jesusgranada 2020 BW (3) Xaveer De Geyter©Jesusgranada 2020 BW (3)

Dies Natalis

Tijdens de Dies Natalis stelt UHasselt dit jaar het belang van kritisch denken en waarheidsvinding in een complexe omgeving centraal. Zowel de drie nieuwe eredoctoren als Reporters Without Borders zijn hier voorvechters van. “Allen tonen ze zich in hun werk als vurige verdedigers van evidence-based inzichten en van de vrijheid om deze te vinden”, zegt rector Bernard Vanheusden.

Het zijn de faculteiten Architectuur en Kunst, Industriële Ingenieurswetenschappen en Revalidatiewetenschappen die dit jaar een eredoctor mogen aanduiden. Tien jaar geleden integreerden deze opleidingen vanuit de hogescholen naar UHasselt. In de voorbije jaren groeiden zij uit tot stevig wetenschappelijk uitgebouwde faculteiten, verankerd in de regio en met grote internationale uitstraling.

Eredoctoraat voor Xaveer De Geyter

De faculteit Architectuur en Kunst reikt een eredoctoraat uit aan de toonaangevende Belgisch architect en stedenbouwkundige Xaveer De Geyter voor de manier waarop hij als kritisch ingesteld ontwerper met durf en overtuiging bouwt aan de stad.

“Doorheen zijn carrière heeft De Geyter zich getoond als een ontwerper die het debat niet schuwt en de brede praktijk beïnvloedt met architectuurprojecten die de stedelijke omgeving op een uitdagende en ingrijpende manier hertekenen”, zegt decaan prof. ir. arch. Stefan Devoldere, promotor van dit eredoctoraat.

“Op zijn palmares staan onder andere de Coovi keukentoren in Anderlecht, het Provinciehuis van Antwerpen, de boven- en ondergrond van het Brusselse Rogierplein en de school Melopee in Gent. Meermaals werd Xaveer De Geyter gelauwerd voor zijn werk, onder meer met de Vlaamse Cultuurprijs voor Architectuur. Xaveer De Geyter eist een rol op voor de architect als kritisch denker en vernieuwer, en blijft daardoor ook vandaag de toon zetten voor de volgende generaties. Dit eredoctoraat onderstreept het belang van intellectueel debat en doordacht ontwerp in architectuur en stedenbouw.”

De nieuwe eredoctoren en Reporters Without Borders zullen hun eredoctoraat en de speciale erkenning ontvangen tijdens een academische zitting op dinsdag 28 mei 2024.