Spin-offs

Een spin-off ontstaat vanuit unieke academische onderzoeksexpertise. Op de breuklijn van wetenschap en economie. Dáár waar onderzoeksresultaten maatschappelijk én economisch een verschil kunnen maken, tot ver buiten de universiteitsmuren. Innoveren en pionieren: dat zit in ons bloed.

Logo AzilPix

AzilPix

2015 Multicamera video-opname & productiesysteem

Logo Camargus

Camargus

2011 Multicamera & video stitching

Logo Ultra Pictura

Ultra Pictura

2010 Digitale schildertoepassingen voor de animatie industrie

Logo TinkerTouch

TinkerTouch

2010 Innovatieve toepassingen voor multitouch devices

Logo Aristico

Aristoco

2006 Innovatieve lifestyle & multimedia oplossingen

Logo Indaxi NV

Indaxi NV

2001 Online learning

Logo QuESD NV

QuESD NV

1999 Innovatieve projecten & diensten

Logo ZEUS

ZEUS

1991 Software

Logo Androme

Androme

1991 Telecommunicatie & interactieve multimedia

Wijle Philippe toont trots hun AzilPix's Studio.One wide angle-camera

AZilPix - Videocaptatie van evenementen wordt een one-man-show

Voor muziekfestivals, concerten, theatervoorstellingen, tv-shows, sportwedstrijden, conferenties of medische trainingen. Live videocaptatie en -streaming zijn hot! Maar professionele multi-cameravideocaptatie is arbeidsintensief. Daardoor was de technologie tot voor kort alleen maar financieel en technisch haalbaar voor grootschalige topevents. Het Studio.One-systeem van AZilPix brengt daar nu verandering in. Dit systeem maakt van het opnemen en uitzenden van evenementen een one-man-show.

Het Premier League-voetbal, het Eurovisiesongfestival of Tommorowland: voor dat soort evenementen is live videocaptatie een haalbare kaart. Zij hebben de financiële middelen om een uiterst gespecialiseerd team van cameramensen, regisseurs en technici op het juiste moment het juiste beeld te laten vastleggen. Maar de jaarlijkse schoolmusical of dat lokale muziekfestival kon tot voor kort alleen maar dromen van zo'n professionele kwaliteitsvolle videocaptatie. Met AZilPix wilden we daar verandering in brengen.

Revolutie in videocaptatie

Het Studio.One-systeem van AZilPix bestaat uit een combinatie van hogeresolutiecamera's, servers voor videoverwerking en intelligente software die het mogelijk maakt om complexe evenementen vast te leggen en te bewerken met slechts één operator. We zijn vandaag de enige speller die een dergelijk systeem kan aanbieden. Studio.One is het resultaat van vijftien jaar onderzoek naar videocaptatie en geavanceerde beeldverwerking om het filmen en de verspreiding van videomateriaal fundamenteel te veranderen. Met dit systeem hertekenen we de grenzen van online videocaptatie. We garanderen professionele topkwaliteit, kostenefficiëntie en intuïtief gebruiksgemak.

Met Studio.One brengen we niet gewoon een betere camera of een server met een hogere capaciteit op de markt. Studio.One zet het hele proces van videoproductie op zijn kop. Multi-cameravideocaptatie is vandaag zo arbeidsintensief - en dus ook zo duur - omdat elke actie op een evenement op elk moment vanuit verschillende hoeken perfect moet gevolgd worden. Het beeldkader dat een camera-operator produceert, is namelijk meteen ook het finale beeldkader. In ons Studio.One-systeem registreren ultra-hoge-resolutievideocamera's, uitgerust met groothoeklenzen, een evenement uit verschillende hoeken. Door die hoge resolutie - tientallen keren hoger dan full HD - kan het volgen of kaderen van de actie zelfs achteraf in de postproductie gebeuren. En daar is slechts één operator voor nodig. Daardoor wordt het proces niet alleen een stuk minder arbeidsintensief en goedkoper. Het creëert ook heel wat nieuwe creatieve mogelijkheden.

Vanop afstand

Bovendien is Studio.One een open systeem dat eenvoudig kan worden geïntegreerd in een bestaande productieomgeving. Het kan zelfs vanop afstand bediend worden wanneer de aanwezigheid van een operator niet wenselijk is, zoals bijvoorbeeld in een operatiekamer. Zo hebben we al verschillende operaties gefilmd voor medisch-educatieve doeleinden. Vanuit de gezondheidssector krijgt onze spin-off veel belangstelling.

Ook de media- en entertainment-sector toont zich enthousiast over deze innovatieve videocaptatietechnologie. We testten het systeem al succesvol op het terrein uit tijdens evenementen zoals het Main Square Festival in Frankrijk en de wielerwedstrijd Dwars door Vlaanderen. Ook de VRT gelooft in deze nieuwe technologie. Voor hen legden we onder andere het eindconcert van "Thomas speelt het hard" vast, en filmden we de groepsgesprekken in alle afleveringen van het canvas-programma "De Weekenden". Het productiehuis De Chinezen koos voor de opname van die groepsgesprekken resoluut voor Studio.one omdat dit geen camera-operatoren in de spreekruimte vergt en de gesprekken daardoor een stuk intiemer, natuurlijk en niet-gescript verliepen. Daarnaast bood het gebruik van fotografie-objectieven op onze camera's precies die look die zij voor ogen hadden. In totaal filmden we ongeveer 50 uur gesprekken met zes camera's.

Virtual reality

Studio.One ondersteunt trouwens niet alleen traditionele videoproducties. Het systeem kan ook perfect ingezet worden voor producties met 360°-video en virtual reality. Onze oplossing met extreme fish eye-lenzen is op dat terrein uniek. Ze verschaft zonder beeldartefacten een naadloos 12K 360°-beeld. En doordat onze 360°-beelden meer dan 12.000 beeldpunten op de horizon registreren, zijn die beelden ook voor een conventionele televisieproductie goed inzetbaar. Dat is met andere 360°-videosystemen op de markt meestal niet het geval.

Internationale ambitie

Onze oplossing is zelfs op internationaal niveau ongeëvenaard. In 2017 wonnen we de IABM Game Changer Award in de Acquisition & Production-categorie tijdens de NAB in Las Vegas. NAB is de grootste beurs ter wereld in het domein van televisietechnologie. Deze prijs bewijst het wereldwijde potentieel van deze technologie. De jury prees trouwens niet alleen de technologische innovatie, maar ook de operationele en zakelijke voordelen van het systeem. Zij stelden dat AZilPix, in de wereld van op-afstand-bestuurde systemen, de Moeder van alle features heeft ontwikkeld.

Met deze mooie prestaties zijn onze ambities echter nog lang niet bereikt. Ook op technisch-wetenschappelijk gebied liggen er nog ongekende mogelijkheden open, die nauw aansluiten bij het EDM-onderzoek. Door beeldanalyse- en artificiële intelligentie-technieken in real time toe te gaan passen op onze ultra-hogeresolutiebeelden, willen we in de toekomst een menselijke operator nog beter ondersteunen in het proces.

~ Medeoprichter AZilPix prof. dr. Philippe Bekaert

Meer info: www.azilpix.com

Raf leunt trots op een scherm dat hun product toont

Androme - Spin-offs creëren: dat was (nog) niet de taak van een universiteit

Toen we in 1991 van start gingen, was het nog niet zo evident om een spin-off op te richten. De academische wereld zat destijds nog heel anders in elkaar. Universiteiten moesten vooral publiceren over hun onderzoeksresultaten. Economische valorisatie was geen prioriteit. Integendeel: academische excellentie en economische relevantie werden eerder als tegenstellingen gezien. De voorbije vijftien jaar is die visie totaal veranderd. Stilaan ziet de wereld in dat het in onze huidige kennismaatschappij belangrijk is om onze academische kennis zoveel mogelijk om te zetten in reële economische activiteiten die werkgelegenheid kunnen creëren. Dat EDM zelfs in die tijd al een spin-off oprichtte, bewijst dat die focus op valorisatie echt in hun bloed zit. Economisch en maatschappelijk meerwaarde creëren: dáár draait het bij hen altijd om. Toen al en vandaag nog steeds.

Van architectuur tot telecom

Androme is ontstaan uit succesvolle onderzoeksresultaten van EDM. Zij focusten in die tijd vooral op Computer Graphics en namen op dat terrein ook internationaal het voortouw. Hun onderzoekers hadden een stuk computer graphic-software ontwikkeld waarmee ze het verschil konden maken. Dat wilden wij via Androme verder gaan commercialiseren. 3D-computeranimaties, 3D-CAD voor architectuur en nutsbedrijven: daar begon het voor ons allemaal mee. Vandaag klinkt dat allerminst innovatief natuurlijk, maar in de jaren '90 was dat bijzonder vooruitstrevend. De hele wereld had nog maar net 2D ontdekt, en wij werkten meteen in die extra dimensie. De hele software-industrie stond nog in de kinderschoenen.

We ontwikkelden vooral CAD en geografische informatiesystemen voor kleinere klanten, toen we plots in het vizier kwamen van grotere, innovatieve bedrijven zoals Alcatel, Siemens, Barco en Agfa Gevaert. Toen is de bal pas echt aan het rollen gegaan voor Androme. Vandaag is de telecomsector nog steeds onze core business. 70% van onze omzet genereren we met onze softwarediensten en -producten voor telecombedrijven.

Yelo-revolutie

Dat contact met grote spelers op de markt heeft voor ons heel wat deuren geopend. Het gaf ons visibiliteit én credibiliteit. Plots hadden we een impressionant portfolio. Onze innovatieve ontwikkelingen kwamen in een stroomversnelling terecht en Androme begon snel te groeien. In die periode kregen we ook een telefoontje van Duco Sickinghe, de toenmalige CEO van Telenet. Hij wou digitale tv naar de volgende versnelling brengen en een heuse revolutie veroorzaken in het kijkgedrag van de consument: konden wij iets ontwikkelen waarmee de klant kon kijken naar wat hij wou, wanneer, waar en hoe hij dat wou? Konden wij de brug slaan tussen het digitale draadloze aanbod van Telenet én moderne multimediatoestellen zoals smartphones en tablets? Drie maanden later lanceerde Telenet Yelo met de oplossing die wij ontwikkeld hadden.

Uiteraard was het een serieuze uitdaging. En de timing was bijzonder krap, maar toch zijn dit typisch het soort projecten waar wij ontzettend blij van worden. Innovatieve oplossingen bedenken, grenzen verleggen, pionieren…. dáár houden we van. In die projecten voelen we ons innovatiegedreven spin-offbloed ook het meest door onze aderen stromen.

Androme.tv

Tot voor kort werkten we uitsluitend aan projecten voor externe partners. In 2017 brachten we voor het eerst een eigen product op de markt: Androme.tv, een complete tv-oplossing. Nieuwe software ontwikkelen, daar ook effectief een product van maken en dat vermarkten: dat zijn drie verschillende dingen. Software ontwikkelen: daar hadden we voldoende ervaring mee. Het commerciële aspect: dat hebben we moeten leren. Maar doordat we onszelf voldoende tijd gaven - elk jaar proberen we een nieuwe, internationale klant van onze meerwaarde te overtuigen - zetten we toch gestaag mooie stappen vooruit. Eerst boekten we succes in Portugal. Het jaar nadien volgde Malta. En nu hebben we onze pijlen gericht op een paar andere Europese landen. Op dat elan willen we de komende jaren verder gaan.

Sparring partner

Wil je in dit domein relevant blijven? Dan moet je de vinger aan de pols houden en blijven innoveren. Computertechnologie verandert aan een waanzinnig tempo. Nieuwe tendensen volgen elkaar razendsnel op, en de wereldwijde concurrentie is gigantisch. Waar gaat het binnen vijf of tien jaar met videostreaming naartoe? Welke optimalisatiemethodes zullen dan mainstream zijn? Als je wil innoveren, moet je op lange termijn vooruitkijken. Ons spin-off-DNA en de sterke linken met EDM helpen ons daar enorm bij.

Androme heeft zijn hoofdkantoor op het Wetenschapspark in Diepenbeek. EDM is onze buur. Maar naast buren zijn we ook echt sparring partners die graag de krachten bundelen om meerwaarde te creëren. In onderzoeksprojecten kijken we samen naar de toekomst: ieder met onze eigen expertise en blik. Samen bouwen we kennis op. Zij zijn onze voelsprieten, ons kompas en onze springplank. Wij zorgen voor de commerciële reflex. Gaan de softwaretechnologieën straks een andere kant op? Dan kunnen wij op hun sterke wetenschappelijke basis heel snel innovatieve toepassingen bouwen. Samen zetten we stappen vooruit.

~ CEO Androme Raf Van Ham

Meer info: www.androme.be

Mieke Haesen

Functie
Business Development Manager