Brugproject 'Spin-off' (Onderwijs)

Het merendeel van de wetenschapsleerkrachten bevat niet de expertise om nanowetenschappen in de klaslokalen te brengen, daarnaast bezitten ze ook niet het netwerk aan contacten waardoor ze hun leerlingen in contact kunnen laten brengen met echte wetenschappers en ze ook te laten stappen in de wereld van nano-onderzoek en high-tech ondernemerschap. Aan de andere kant, out-reach activiteiten voor scholen georganiseerd door onderzoekscentra en bedrijven zijn vaak niet van toepassing op de moderne pedagogische benaderingen voor wetenschap en kunnen slechts een kleine impact hebben op de motivatie van de leerlingen. Als resultaat krijgen jonge mensen, terwijl ze toch grote consumenten van high-tech producten zijn, vaak niet de kans de fascinerende processen te begrijpen die komen uit fundamentele wetenschappelijke ideeën tot toegepaste wetenschap, ondernemerschap en uiteindelijk het technologische product dat ze gebruiken. Het doel van dit project is wetenschapsleerkrachten en hun leerlingen in direct contact te brengen met onderzoek en ondernemerschap in de high-tech nano sector, om zo een nieuwe generatie van wetenschappelijk geletterde Vlaamse burgers te onderwijzen en jonge mensen te inspireren om te kiezen voor wetenschappelijke en technologische carrières. Teams van leerlingen, begeleid door wetenschapsleerkrachten, zullen uitgedaagd worden een verantwoordelijke en sociaal relevante valorisatie van een wetenschappelijke paper te creëren in samenwerking met actuele onderzoekers en ondernemers. Ze zullen high-tech onderzoekslaboratoria bezoeken . Wetenschappelijke en technologische inzichten, creativiteit en verantwoordelijk ondernemerschap zullen allen in aanmerking genomen worden door de jury van deskundigen. Leerkrachten zullen getraind worden in internationale en nationale workshops om zo het onderzoekend leerproces van hun leerlingen te ondersteunen.

15 september 2013 - 31 maart 2016