Francqui leerstoel toegekend aan prof. Emilio Tunon Alvarez van de Escuola de Arquitectura te Madrid: Over de kunst van het vertalen: herbestemming en de dialoog tussen hedendaagse en historische architectuur (Onderzoek)

Het is een eer voor de faculteit om een Francqui leerstoel te kunnen aanbieden aan Emilio Tuñón Alvarez, professor aan Universidad at Escuela Técnica de Arquitectura te Madrid en architect - eigenaar van bureau Emilio Tuñón Architects, voorheen Mansilla Tuñón arquitectos. Emilio Tuñón Alvarez wordt internationaal gewaardeerd, zowel voor zijn onderwijs als voor zijn werk als architect. Onze faculteit is in het bijzonder geïnteresseerd in twee aspecten van zijn rijke palmares: Onderwijs. Verschillende voorbeelden tonen dat Emilio Tuñón Alvarez gebruik maakt van innovatieve pedagogische strategieën. Zijn doel is om nieuwe methoden te ontdekken om ruimtelijke ideeën te genereren, zoals werken met fysieke modellen. Deze aanpak sluit aan bij de missie inzake métier van onze faculteit: de missie om zowel aandacht te geven aan traditie als aan innovatie en om ruimte te creëren voor artistieke expressie en experiment. Onderzoek. Emilio Tuñón Alvarez' methode van research by practice resulteerde in 2010 in de afwerking van het luxehotel Atrio Relais-Chateâux in het middeleeuwse hart van Cáceres (in de Spaanse regio Extramadura). Het ontwerp toont respect en waardering voor het erfgoed en het nieuwe gebruik ervan creëert een organische symbiose en een hernieuwd eigentijds gevoel. Deze dialoog tussen oud en nieuw, gecombineerd met frisse pedagogische methoden en ideeën vormt ongetwijfeld een verrijking voor onze studenten. België als verstedelijkte regio raakt meer en meer gesatureerd. Veel historische gebouwen, relicten en moderne historische gebouwen, die ooit deel uitmaakten van ons dagelijkse leven, hebben de status van 'untouchable' bereikt. Als we deze gebouwen een nieuwe betekenis willen geven, zal een nieuwe ontwerpstrategie, zoals de aanpak van Profesor Emilio Tuñón Alvarez, broodnodig zijn.

01 oktober 2014 - 30 september 2015