Hoe kan visuele prosodie kinderen helpen om expressiever luidop te lezen. (Onderzoek)

Beginnende lezers hebben vaak moeite met hardop lezen op een vloeiende, expressieve manier. Leesvlotheid wordt niet enkel bepaald door snelheid en juistheid maar ook door de juiste expressie en het natuurlijk aanvoelen van lezen. Deze tonale fenomenen van fonologische beperkingen maken deel uit van prosodie. Dit project wil onderzoeken of het mogelijk is om prosodie te visualiseren in een lettertype en hoe dit kinderen kan helpen met hardop lezen. In een eerste ontwerpfase van dit onderzoek zullen ontwerponderzoeken manieren nagaan om prosody te visualiseren in de context van bestaande lettertypes. Prosodie kan gedefinieerd worden als het ritme, de nadruk en de intonatie van spraak. Spraak heeft drie basiscomponenten: pitch, luidheid en duur. Deze hints dienen als inspiratiebronnen voor drie nieuwe ontwerpparameters in de context van bestaande lettertypes. In de empirische fase van dit project wordt de invloed van het manipuleren van deze parameters bestudeerd (zowel in een actual als perceived legibility studie). In de tweede ontwerpfase van dit onderzoek wordt een grote letterfamilie ontworpen, die de resultaten van de eerste studie en de praktijk van het letterontwerpen combineert. Daarenboven worden de resultaten vertaald naar richtlijnen voor innovatieve manieren om visuele prosodie te betrekken bij het ontwerpen van lettertypes voor zowel beginnende lezers als lezers die moeite ervaren bij het lezen.

01 oktober 2015 - 30 september 2019