Biomerkers om complexe ziektes te voorspellen vroeg in het leven. (Onderzoek)

BASELINE maakt gebruik van biologische monsters en kennis verkregen uit het human biomonitoring toezicht programma opgezet door het Steunpunt Milieu en Gezondheid, vb. de eerste Vlaamse milieu en gezondheid Survey (FLEHS1), waarin 3 groepen werden inbegrepen (pasgeboren, adolescenten en volwassenen inbegrepen). BASELINE's doel is om een extra laag toe te voegen aan het human biomonitoring initiatief en het ontdekken van biomarkers en de identificatie van biomarkers die karakteristiek zijn voor bepaalde ziektes en hun verdere ontwikkeling. De innovatie stap is de vroege identificatie van nieuwe DNA methylatie biomarkers in de kindertijd of adolescentie om het risico op complexe aandoeningen op latere leeftijd te kunnen voorspellen. Daartoe zal een analytisch pijplijn (inclusief data science aspecten) geoptimaliseerd worden om tot proof-of-concept te komen dat de kandidaat-biomarkers die ontdekt werden in een epidemiologische studie, gebruikt kunnen worden in de patiënt stratificatie (gepersonaliseerde geneeskunde) en bij het testen van de werkzaamheid van geneesmiddelen. Deze activiteit zal de initiële wetenschappelijke ontdekking gedaan in biologische monsters van humane biomonitoring versterken en zal zorgen voor een sterkere interacties en samenwerkingen met farmaceutische en biotechnologische partners. Tegelijkertijd zal dit de waarde tonen van de biobank en biomonitoring initiatieven voor potentiële industriële en commerciële activiteiten. Meer specifiek, willen we de eerste waarnemingen bevestigen en toegevoegde waarde ontwikkelen voor de recent geïdentificeerde biomarkers voor het voorspellen en / of de diagnose van respiratoire allergie (RA). De vergelijking tussen de gehele DNA-methylatie profielen van RA patiënten en controles toonde 83 differentiële gemethyleerde gebieden (DMR) in het bloed van 11j oude kinderen. Een overlap met DMR aangetroffen in navelstrengbloed en speeksel uit dezelfde individuen onthulde 2 gemeenschappelijke DMR, gelegen in allergie gerelateerde genen (Gli2, die betrokken zijn bij IL4 signalering en Th2-respons, en TM9SF2, die betrokken zijn bij fagocytose). Deze bevindingen zijn het onderwerp van onze eerste aanvraag van een octrooi bij VITO (octrooiaanvraag nummer EP 15 169 841,2). Werkzaamheden in BASELINE omvatten: 1) bevestiging van de toepasbaarheid van biomarkers in klinische monsters, zoals monsters van verschillende subtypen van allergische rhinitis; 2) onderzoek naar de relevantie van de methylatie markers in het voorspellen van de werkzaamheid van respiratoire allergie / astma therapieën (bijvoorbeeld anti-IL4), 3) de bevestiging van biomarkers in een nieuwe populatiegroep in het kader van preventieve screening (600 14-15y oude kinderen in het nieuwe Vlaamse beleidsgestuurde biomonitoring initiatief). Daarnaast zullen we een eerste evaluatie van onze aanpak en toepasbaarheid van onze analytische pijplijn maken in de zoektocht van DNA-methylatie biomarkers voor de ontwikkeling van borstkanker. Wij streven ernaar om de volgende vragen aan te pakken: 1) dat DNA-methylatie veranderingen kunnen worden geïdentificeerd als indicatoren voor het ontwikkelen van borstkanker door het bestuderen van bloed van vrouwen pre-diagnostiek verzameld in de context van human biomonitoring; en 2) kunnen we deze geïdentificeerde borstkanker-gerelateerde veranderingen in tieners en jonge vrouwen detecteren. Het uiteindelijke doel van dit multidisciplinaire project is bij te dragen aan de ontwikkeling van preventieve strategieën, vooral bij jongeren, waardoor het leed van de familie en de samenleving gekoppeld aan ziekten zoals allergieën en borstkanker, verminderd wordt. Het huidige onderzoek op dit gebied werd belemmerd door de lange periodes nodig voor het verzamelen van gegevens en de bijbehorende financiële behoeften. Het toenemende aantal longitudinale biomonitoring programma's stelt ons in staat om pre-diagnose biobanked monsters te gebruiken, waardoor het biomarker validatieproces wordt versneld.

01 oktober 2015 - 31 december 2019