CHEurope (Onderzoek)

CHEurope focust op de ontwikkeling van een nieuw geïntegreerd theoretisch en methodologisch framework voor de verbetering van academische en professionele opleidingen en het creëren van job opportuniteiten op vlak van het behoud, management en de promotie van cultureel erfgoed. Cultureel erfgoed wordt vaak gezien als onderdeel van andere onderzoeksgebieden en wordt er daardoor van weerhouden om gezien te worden als een legitieme wetenschappelijke discipline. Bovendien worden onderzoek en praktijk in dit vakgebied nog te vaak gezien als twee verschillende dimensies. Er is dus een stijgende nood aan methodes om deze tegenstrijdige trend aan te pakken op een kritische manier die het culturele erfgoed plaatst binnen het sociale, economische en politieke framework, alsook in de professionele praktijk. Een netwerk van de belangrijkste Europese academische en niet-academische organisaties zal samenwerken aan een project dat de processen onderzoekt onderliggend aan cultureel erfgoed via praktijkgebaseerd onderzoek in partnerinstellingen. Op deze manier worden studenten in aanraking gebracht met hun toekomstige jobmarkt. Ons doel is om meer informatie te geven rond conventionele aspecten zoals de bestemming van, de zorg voor en het management van cultureel erfgoed met de focus op huidige en toekomstige consumenten. Wij stellen een geavanceerde leerstrategie op basis van het opkomende gebied van Critical Heritage Studies, die theoretische en instrumentale kennis combineren op transnationaal en interdisciplinair niveau, in een reeks van onderzoekseminars, summer schools en detacheringen. Het programma is gebaseerd op thema's, waar cultureel erfgoed ingrijpende veranderingen ondergaat, zoals de toekomst van cultureel erfgoed (Heritage Futures), stedelijke ordening (Curating the City), digitaal erfgoed (Digital Heritage), erfgoed en welzijn (Heritage and Wellbeing) en beheer en participatie (Management and Citizen Participation). Hierdoor zal dit onderzoek een directe impact hebben op het toekomstige erfgoed beleid en expliciet gekoppeld worden aan nieuwe vormen van training. Deze zullen de toekomstige beoefenaars in staat stellen om een meer democratische en geïnformeerde dialoog te voeren tussen en in verschillende erfgoed industrieën en hun gebruikers om op die manier ondernemerschap en innovatie aan te moedigen binnen het vakgebied.

01 november 2016 - 31 augustus 2021