Consolideren van gezamenlijke onderwijsinitiatieven om het partnership met ARDHI University in Dar Es Salaam te verduurzamen. (Onderwijs)

In het kader van de South Initiatives van VLIR-UOS is het project 'Co-creating strategic eco-tourism projects to promote sustainable waterfront development in Dar Es Salaam and Kigoma' in Tanzania in uitvoering. In dit project worden o.a. parallelle ontwerpstudio's met studenten in Hasselt en Dar es Salaam georganiseerd. Zij ontwerpen en verbeelden toekomstscenario's voor de duurzame ontwikkeling van de kust van Dar es Salaam. Dankzij het SI heeft de faculteit ARK gedurende 2 jaar een relatie opgebouwd met ARDHI University in Dar es Salaam, de enige masteropleiding architectuur in Tanzania. In de samenwerking rond eco-toerisme aan de kust is tevens een samenwerkingsverband gegroeid met de Business School van de University of Dar es Salaam. Met beide partners wordt een internationaal congres in Dar gehouden in juli 2013. Tegelijkertijd zullen in een tentoonstelling de resultaten van 2 jaar ontwerpstudiowerking rond eco-toerisme aan de kust door beide faculteiten gepresenteerd worden. Voor de volgende jaren is een TEAM-project ingediend bij VLIR-UOS. Het TEAM-project focust inzonderheid op het verder ontwikkelen van onderzoek in de vorm van 3 doctoraatstrajecten. Met deze aanvraag willen we verder inzetten op de samenwerking/uitwisseling met ARDHI University in onderwijs. Hierbij wordt ingezet op 3 doelen: 1. kennisuitwisseling van docenten zowel in het domein van onderwijsmethodiek (ontwerpmethodiek) als in het inhoudelijke domein (eco-toerisme) (KPI 6) 2. studenten de kans te bieden om in een internationale context te werken (KPI 4) 3. de voorbereiding van een master architectuur in eco-toerisme (KPI 5) 4. het netwerk tussen UH (ARK en in het verlengde BEW en IMOB) en de University of Dar es Salaam en de ARDHI University duurzaam maken (KPI 6).

01 augustus 2016 - 31 juli 2017