Voorbereiding op de impact van de start van HW op het mobiliteitsprogramma en stimulatie om de Europese doelen te bereiken (Onderwijs)

In september 2015 gaat het HW-onderdeel van de Bedrijfseconomische Wetenschappen van start. De faculteit wil de Europese doelen voor studentenmobiliteit ook voor deze groep studenten bereiken, zeker op bachelorniveau (maar niet op masterniveau aangezien het een 4-jarig programma betreft). Dit betekent dat vanaf het academiejaar 2016-2017 deze studenten zich kandidaat kunnen stellen voor een Erasmus+-uitwisseling, op te nemen in het eerste semester van het academiejaar 2017-2018. Er wordt dus een toename verwacht in het totaal aantal studenten die willen deelnemen aan Erasmus+. Gegeven het actuele aantal inschrijvingen in het eerste bachelorjaar van het HW-onderdeel, zullen er 120 tot 150 studenten potentiële Erasmusstudenten zijn. Op basis van het actuele percentage van TEW studenten die in het buitenland studeren, mogen we een toename van Erasmusstudenten verwachten tussen 12 en 18. Dit betekent dat we worden geconfronteerd met een situatie waarin we voor het nieuwe programma, net als in het algemeen, ons netwerk moeten uitbreiden. De voornaamste doellanden zijn Frankrijk, Spanje en Portugal. De faculteit is reeds bezig met de voorbereiding ervan door het verhogen van het aantal beschikbare plaatsen voor studentenmobiliteit in deze primaire bestemmingslanden met bestaande partners, maar deze strategie komt nu tot zijn limiet. Ervaring leert dat nieuwe contracten, die nodig zullen zijn, alleen op een effectieve manier bestendigd kan worden via persoonlijk contact met die doelpartners en na voorzichtige screening van de voorgestelde programma's thuis. Het doel van dit project is om dit mogelijk te maken en zowel KP 1 (Europese mobiliteitsdoelen), KP 2 (mobility windows voor elke studie-optie) en KP 4 (taalvaardigheid voor zowel uitgaande studenten als de studenten die hier blijven omwille van de grotere hoeveelheid inkomende studenten) te ondersteunen en dit is één van de hoofddoelen van de faculteit.

01 januari 2016 - 31 december 2016