Prenatale acrylamideblootstelling, acrylamide-gerelateerde genexpressie en interactie met genetische polymorfismen: associaties met peri- en postnatale onwikkeling (Onderzoek)

In 2002 is er ontdekt dat veel hoogverhitte voedingsmiddelen acrylamide bevatten, wat betekent dat de hele bevolking aan deze stof wordt blootgesteld. In knaagdieren veroorzaakt acrylamide kanker en toxische effecten op het zenuwstelsel, de voortplanting en de ontwikkeling. Het is nog onduidelijk of acrylamide bij de dosissen die we via voeding binnen krijgen schadelijke effecten op onze gezondheid heeft. Er is bezorgdheid over de mogelijk schadelijke effecten op foetale groei en toxische effecten op het zenuwstelsel van kinderen en deze effecten moeten worden onderzocht in epidemiologische studies. Deze epidemiologische studie zal antwoord geven op de vraag of blootstelling aan acrylamide tijdens de zwangerschap is geassocieerd met verminderde foetale groei en cognitieve functie op 4-jarige leeftijd. Verder wordt er in deze studie gekeken naar de relatie tussen acrylamideblootstelling en moleculaire markers voor bovengenoemde effecten om informatie te krijgen over het werkingsmechanisme van acrylamide. Ook zal er worden bepaald of sommige kinderen genetisch gevoeliger zijn voor acrylamide dan andere. De studie vindt plaats in het kader van het ENVIRONAGE geboortencohort waarin moeder-kindparen gevolgd worden vanaf de geboorte van het kind. Acrylamide, biomarkers voor foetale groei en cognitieve ontwikkeling en genetische variatie worden bepaald in navelstrengbloed. Op 4-jarige leeftijd wordt de cognitieve functie van het kind bepaald. De resultaten van deze studie leiden tot een een beter begrip van de gezondheidsrisico's van acrylamideblootstelling via voeding en uiteindelijk mogelijk tot maatregelen om acrylamide in voeding verder omlaag te brengen.

01 januari 2017 - 31 december 2019