Versterking van capaciteiten en samenwerking op het gebied van cardiologie en neurologie in DR Congo. (Onderwijs)

Het pilootonderzoek over hartfalen, uitgevoerd door Dr. Malamba te UNILU (Lubumbashi, DRC) in het kader van het VLIR-UOS zuidinitiatief, heeft aangetoond dat: (1) hypertensie is de meest voorkomende reden van hartfalen, en dat (2) de CMPP is gevaarlijk voor jonge vrouwen die een zwangerschap plannen. Dit project bouwt verder op dit zuidinitiatief en breidt uit naar Bukavu (UCB). Twee PhD studenten uit Lubumbashi zullen enerzijds hypertensie en anderzijds de biomarkers van CMPP bestuderen. In Bukavu zal eEen derde PhD kandidaat een dienst neurologie aan de UCB oprichten, dit om de expertise over o.a. epilepsie en Konzo (lokale ziekte) te versterken. De twee partneruniversiteiten zullen samenwerken om de doelstellingen te bereiken.

01 januari 2017 - 31 augustus 2022