FASTCOLD (Onderzoek)

Regels voor het vermoeiingsontwerp van koudgevormde stalen profielen en details ontbreken volledig op Europees niveau. EN 1993-1-3 heeft alleen betrekking op het statische ontwerp van koudgevormde dunwandige secties. In de commentaren en gerelateerde ontwerphandboeken wordt het vermoeiingsontwerp niet eens genoemd. EN1993-1-9, het relevante deel van Eurocode-3 voor vermoeiingsontwerp, heeft geen betrekking tot het ontwerp en de classificatie van koudgevormde dunwandige details. Koudgevormde stalen onderdelen worden steeds meer toegepast in rekkensystemen die zijn geïnstalleerd in logistieke magazijnen waar machines voor "opslag en ophalen" (S/R) sneller en sneller worden gebruikt, terwijl zwaardere en zwaardere lasten worden vervoerd in een "7 dagen - 24 uur" economie. Om deze reden zijn de belastingvoorwaarden op dit type rekken en hun hulpstructuren niet meer quasi-statisch maar dynamisch en kunnen koudgevormde staalconstructiedetails worden onderworpen aan belastingcycli in de orde van 0,5 miljoen / jaar. Ondanks de vele recente (hoge cyclus) vermoeiingstesten, is het totale gebrek aan nazichtsregels voor de vermoeiingsbeoordeling van koudgevormde staalconstructiedetails op Europees niveau een relevant probleem voor de hele Europese logistieke industrie, met geschatte verliezen in de orde van grootte van 25-30 zijn. miljoen / jaar. In antwoord op deze industriële behoefte wilt FASTCOLD essentiële kennis genereren op het gebied van de beoordeling van de vermoeiing van koudgevormde staalconstructiedetails, met het intrinsieke bredere perspectief van een "prenormatief" onderzoek, aangezien de resultaten zullen worden gepresenteerd op een manier die compatibel is met een onmiddellijke implementatie in de Eurocodes. Het project heeft als doelstelling om regels voor het vermoeiingsontwerp te ontwikkelen met algemene geldigheid voor koudgevormde stalen constructiedetails en om een classificatie van dergelijke details te genereren op basis van hun vermoeiingssterkte (zoals die gegeven voor dikwandige, warmgewalste stalen details in EN 1993-1 -9). Specifieke aandacht zal worden besteed aan toepassingen voor de logistieke industrie (die een typisch geval van vermoeiinggevoelige koudgevormde constructiestaaldetails vertegenwoordigen).

01 juli 2017 - 31 december 2021